Volvo S60 Polestar Concept Car

“Vi är mycket stolta över att presentera Polestars egen version av Volvo S60” säger Christian Dahl, grundare och VD hos Polestar. “Det är en bil utvecklad enligt våra egna idéer. Idéer som vi, av erfarenhet vet, delas av likasinnade förare.”

När vi utvecklade bilen hade vi som mål att kombinera den genuina körupplevelsen hos Volvo med en hög nivå på prestanda och väghållning. Volvos T6 motor har optimerats för att ge en avsevärd ökning av effekt och vridmoment. Detta i kombination med ett sänkt, breddat och förstärkt chassi tillsammans med en modifierad Haldex fyrhjulsdrift och Öhlins stötdämpare skapar förutsättningar för både inspirerad bankörning och långfärder.

Robert Dahlgren, Volvo Polestars racingförare, kommenterar körupplevelsen: “I mina ögon är Volvo S60 redan i standardversionen en mycket väl utsorterad bil. I vår konceptbil har vi utvecklat chassie, motor och transmission precis som vi vill ha det, och resultatet är ett jättekliv framåt vad gäller prestanda och körupplevelse. Detta är den mest imponerande Volvo för gatbruk jag någonsin kört. Samtidigt måste jag säga att den genuina Volvokänslan finns kvar”

Konceptbilen som presenteras på Göteborg City Arena är en första bil, byggd för en specifik kund. Beroende på marknadens respons på denna första bil, kan en mindre serie Polestarmodifierade S60 komma att byggas:

“Polestars själ är motorsport och vi fokuserar på att alltid leverera maximalt resultatet för Volvo på racingbanan”, säger Christian Dahl. “Men under åren har vi också sett en avsevärd ökning i intresset för prestandaprodukter till Volvobilar och naturligtvis vill vi tillgodose detta behov.”

Teknisk Specifikation

Performance
  • 0-100 km/h 3.9s
  • Top speed more than 300km/h
Engine
  • Volvo T6, inline six, (B6304T4)
  • 508 hp @ 6500rpm
  • 575Nm @ 5500rpm
  • Max 6800 RPM
  • Modified cylinder head and combustion chambers
  • Modified inlet manifold and air intake
  • Special manufactured conrods
  • Garret 3171 turbo
  • Ferrita 3.5” stainless steel exhaust system
Drive train
  • Reinforced M66C (close ratio) manual 6-speed gear box.
  • Haldex E-LSD in rear
  • Haldex Gen4 XWD

Chassis
  • Tires 265/35R19
  • Rims Polestar 9,5X19”
  • Chassis lowered 30mm
  • Öhlins 3- way shock absorbers
  • Reinforced anti-roll bar front and rear
  • Track width increased 20 mm front and 40 mm rear
  • Polestar-tuned EHPAS steering
  • Stabilising X- members, front and rear.
  • Modified control-arms with uniballs front and rear.
  • Reinforced bushings in sub-frame and control-arms
  • Modified engine mounts

Weight
  • Total weight 1640kg and optimized weight distribution

Brakes
  • Front Polestar-Brembo 6 piston calipers, 380 mm ventilated discs
  • Rear Polestar-Volvo calipers , 302 mm ventilated discs
  • Brake cooling air intakes from front

Aerodynamics
  • Based on tests in Volvo wind-tunnel
  • Lowered front splitter and larger rear spoiler to reduce high speed lift
  • Carbon fiber diffusor
  • Body 20 mm widened front and rear

Interior
  • Polestar designed seats with increased support. Alcantara on all functional areas steering wheel, gear knob, and seats to ensure maximum grip.
  • Centre console lowered for optimised gear-changing ergonomics.
För mer information:

Besök: www.polestar.se
Foto: www.polestar.se/login
E-post: Hans Bååth, baath@polestar.se

Watch latest video; Prelude to Gothenburg 16th of June 2012

Detailed info will be presented Saturday 12.00 CET. Press register for news and photos at http://www.polestar.se/en/media/pressroom/

Sign up for newsletter



Land
© 2014 Polestar all rights reserved