Nyheter

 

21

NOV

Robert Dahlgren avslutar V8 Supercars-uppdrag i Australien

Volvo Polestar Racing-föraren Robert Dahlgren avslutar sitt uppdrag i V8 Supercars efter årets säsongsfinal i Sydney.
Dahlgren har varit en nyckel i etableringen av Volvo Polestar Racings framgångsrika debutsäsong i V8 Supercars. Hans globala erfarenhet av motorsport innebär att han fortsätter spela en viktig roll i ett antal nya uppdrag i Sverige med såväl Polestar som Volvo under 2015 och framåt.

– Att ha varit involverad i en framgångsrik debutsäsong i V8 Supercars känns oerhört givande och jag är stolt att ha spelat en nyckelroll i utvecklingen av den nya bilen och motorn samt att föra samman GRM i Melbourne och Polestar i Göteborg, säger Dahlgren.

– Hela GRM-teamet och de australiska fansen har varit oerhört välkomnande för mig och min familj. V8 Supercars är utan tvekan ett av de bästa racingmästerskapen i världen och jag lämnar Australien med många glada minnen.

Ägaren av GRM, Volvo och Polestars partner kring V8 Supercars-satsningen i Australien, Garry Rogers kommenterade:

– Vi på GRM är oerhört tacksamma gentemot Robert och den assistans samt professionalism som han har uppvisat under sitt 12-månaderskontrakt. Även om inte de rena resultaten på banan har visat vikten av Roberts input så har hans arbete varit oerhört uppskattat och vi skulle inte vara där vi är i dag utan honom, säger Rogers.

– Robert har ett mycket gott ingenjörssinne och hans kunskaper om processerna inom både Volvo och Polestar har varit extremt hjälpsamma med vår övergång till ett fabriksteam. Jag önskar honom och hans familj all lycka i deras resa till Sverige, säger Rogers.

Polestars ägare Christian Dahl tillade:

– Roberts resultat på banan är vad vi kunde förvänta oss med en ny bil, ny ingenjör och nya banor. Dock har han genomfört uppgifterna kring utvecklingsarbetet mellan Göteborg och Melbourne bättre än vi kunde förväntat oss. Nu behöver vi Robert på hemmaplan igen för kommande projekt, säger Dahl.

Mer information kring Volvo Polestar Racings föraruppställning i V8 Supercars 2015 kommer att kommuniceras inom kort.

16

NOV

Dramatisk dubbelseger för Scott McLaughlin på Phillip Island

Scott McLaughlin tog en dramatisk dubbelseger för Volvo Polestar Racing under V8 Supercars-helgen på Phillip Island, något som tar honom från åttonde till femte plats i mästerskapet. – Jag i extas! Det var en fantastisk fight med Lowndes i första tävlingen och ett fantastiskt slut på sista tävlingen, säger McLaughlin.
21-åringen ledde första tävlingen från start till mål från pole position och var under hårt tryck från Red Bull Racing-förarna Craig Lowndes och nykrönta mästaren Jamie Whincup genom hela tävlingen.

Men den riktiga dramatiken kom i den sista tävlingen på 45 varv. McLaughlin tog ledningen i första kurvan från Whincup från andra startruta. Volvo-föraren tappade sedan en plats till Holden-föraren Garth Tander i depåstoppen när McLaughlin tog i mer bränsle jämfört med Tander, något som skulle visa sig avgörande.

McLaughlin tog in starkt på Tander under de sista tio varven och var precis bakom Holden-föraren under de avgörande varven. Precis när det såg ut som att McLaughlin fick nöja sig med andra plats fick Tander slut på bränsle i den absolut sista kurvan på det sista varvet. McLaughlin passerade Tander och tog sin femte seger för året med 0.4521 sekunders marginal.
– Jag känner för Garth (Tander) och på sitt sätt var det tur. Men min bil var bra genom hela tävlingen och jag visste att jag hade kvar grepp i däcken för att attackera honom. Det var däremot riktigt svårt på grund av den ”smutsiga” luften bakom då jag fick mycket understyrning ut på raksträckan. Jag är riktigt glad över att ta två segrar, klättra till femte plats i mästerskapet och ta min nionde pole för året, säger McLaughlin.

Teamkompis Robert Dahlgren hade en kämpahelg med 19:e plats som bästa kvalresultat och 22:a plats som bästa tävlingsresultat.
– Det var en tuff helg för mig, vi fick bara inte till det. Vi hade problem under gårdagen som fortsatte i dag. Vi får ta mer tid till att analysera detta och förhoppningsvis komma stärkta till Sydney, säger Dahlgren.

Den femte segern, nionde polen och femteplatsen i mästerskapet bekräftar styrkebeskedet vad gäller formen av Volvo S60 Polestar V8SC i sin debutsäsong av V8 Supercars.
– Vi är mycket glada över att ta vår bästa helg för året och ha en resultatkurva som pekar rakt upp i de sista tävlingarna inför 2015-säsongen. Scott och teamet gjorde en fantastisk insats i helgen och det är självklart extra trevligt att ha den dramatiska avslutningen på sista tävlingen för oss och alla fans, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Race 35 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 45 varv
2 Gart Tander Holden Commodore +0.4521
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +4.9815
4 Jamie Whincup Holden Commodore +5.3950
5 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +12.9998
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +43.6639

Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +3.5940
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +6.3745
4 Garth Tander Holden Commodore +7.3985
5 Todd Kelly Nissan Altima +13.1304
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +13.5720
23 Robert Dahlgren Volvo S60 +45.1471

Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.3763
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.9243
4 Garth Tander Holden Commodore +1.4138
5 Michael Caruso Nissan Altima +5.0894
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +49.5207

Kval till Race 35 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:31.1812
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0739
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.2055
4 Garth Tander Holden Commodore +0.2122
5 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.2479
19 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.7467

Kval till Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:31.0578
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1315
3 Craig Lowndes Holden Commodore +0.2095
4 Todd Kelly Nissan Altima +0.2592
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.2849
9 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4769
20 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.1106

Kval till Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:31.3935
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0864
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2564
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4842
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.5537
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.0731

Phillip Island 400 – V8 Supercars

Bana: Phillip Island Grand Prix Circuit
Längd: 4445 m
Varvrekord (V8SC): 1:32.0246, Jamie Whincup, 2013

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(34/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 3094 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2642 (-452)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2547 (-547)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2508 (-586)
5 Scott McLaughlin Volvo S60 2295 (-799)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2280 (-814)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 2273 (-821)
8 James Courtney Holden Commodore 2265 (-829)
9 Garth Tander Holden Commodore 2064 (-1030)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1875 (-1219)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 859 (-2235)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

15

NOV

Scott McLaughlin säkrar fjärde V8 Supercars-segern på Phillip Island

Scott McLaughlin säkrade sin fjärde V8 Supercars seger och nionde pole position för året i helgens första tävling på Phillip Island. – Det var hårt och jag är riktigt glad att ta ännu en seger och pole. Jag var väldigt lycklig när jag tog min första pole för året och nu har jag nio, förhoppningsvis blir det fler och vi kommer kämpa vidare hårt, säger McLaughlin.
21-åringen startade från pole och ledde tävlingen från början till slut, men kom under hårt tryck i slutskedet från Red Bull Racing Australia-förarna Craig Lowndes och Jamie Whincup.
– Bilen var rätt svårkörd och jag gav allt jag hade. Jag visste platserna där Lowndes skulle försöka köra om på sista varvet och jag hade honom där. Det var en riktigt kul fight, säger McLaughlin.

I andra tävlingen kämpade McLaughlin sig upp från nionde till sjätte plats, bara 0.4416 sekunder från Nissan-föraren Todd Kelly på femte plats.

Stallkompis Robert Dahlgren hade två tunga tävlingar med 20:e som bästa kvalresultat och 22:a plats som bästa tävlingsresultat.
– Vi hade en riktigt tung dag. Jag gjorde någon miss i kvalet och vi fick inte till ett par saker som vi försökte med inställningarna. Vi försökte hitta problemet mellan de båda tävlingarna, men något är inte som det ska vara. Men jag är glad att jag är i ett starkt team med bra mekaniker, så förhoppningsvis hittar vi det vi letar efter inför morgondagen, säger Dahlgren.

Philip Island 400-helgen fortsätter i morgon med ett sista kval och en sista tävling.

Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +3.5940
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +6.3745
4 Garth Tander Holden Commodore +7.3985
5 Todd Kelly Nissan Altima +13.1304
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +13.5720
23 Robert Dahlgren Volvo S60 +45.1471

Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.3763
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.9243
4 Garth Tander Holden Commodore +1.4138
5 Michael Caruso Nissan Altima +5.0894
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +49.5207

Kval till Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:31.0578
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1315
3 Craig Lowndes Holden Commodore +0.2095
4 Todd Kelly Nissan Altima +0.2592
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.2849
9 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4769
20 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.1106

Kval till Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:31.3935
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0864
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2564
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4842
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.5537
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.0731

Phillip Island 400 – V8 Supercars

Bana: Phillip Island Grand Prix Circuit
Längd: 4445 m
Varvrekord (V8SC): 1:32.0246, Jamie Whincup, 2013

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 14/11
10:05 Test 1 (20 min)
11:45 Test 2 (20 min)
13:50 Test 3 (20 min)

Lördag 15/11
11:50 Kval till Race 33 (10 min)
12:10 Kval till Race 34 (10 min)
14:30 Race 33 (23 varv)
16:35 Race 34 (23 varv)

Söndag 16/11
13:05 Kval till Race 35 (20 min)
15:55 Race 35 (45 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(34/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2974 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2513 (-461)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2469 (-505)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2397 (-577)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 2223 (-751)
6 Chaz Mostert Ford Falcon 2219 (-755)
7 James Courtney Holden Commodore 2199 (-775)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 2145 (-829)
9 Garth Tander Holden Commodore 1926 (-1048)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1791 (-1183)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 820 (-2154)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

12

NOV

Scott McLaughlin: ”I helgen handlar det bara om att ta segrar”

Volvo Polestar Racing-förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren är på väg till Phillip Island för årets näst sista V8 Supercars-tävlingshelg. – I helgen handlar det bara om att ta segrar för att hamna i topp fem av mästerskapet, säger McLaughlin.
21-åringen, som tillsammans med regerande mästaren Jamie Whincup har flest pole positions (åtta) hittills i år, ligger på åttonde plats i förarmästerskapet, 173 poäng från Fabian Coulthard på femte plats.
– Vi siktar inte på att slå specifika konkurrenter, vi ska försöka segra i så många tävlingar som möjligt och ta så mycket poäng vi kan. Allt ser rätt bra ut, jag är nöjd med hur bilen känns och jag hade en rätt bra tävling på Gold Coast för tre veckor sedan, säger McLaughlin.

Robert Dahlgren hade en av sina starkaste tävlingshelger hittills på Gold Coast och siktar på att hålla farten uppe i helgen.
– Phillip Island ser ut att vara en snabb bana med långa kurvor, rätt lik europeiska banor och det ser jag som positivt. Det är dessutom något som borde passa vår bil väl med vår starka motor, aerodynamiska paket och inställningen på bilen. Jag ser verkligen fram emot helgen, säger Dahlgren.

Phillip Island 400-helgen innehåller tre tävlingar där två, på lördag, är på 23 varv och en sista tävling på söndag som går över 45 varv.

Phillip Island 400 – V8 Supercars

Bana: Phillip Island Grand Prix Circuit
Längd: 4445 m
Varvrekord (V8SC): 1:32.0246, Jamie Whincup, 2013

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 14/11
10:05 Test 1 (20 min)
11:45 Test 2 (20 min)
13:50 Test 3 (20 min)

Lördag 15/11
11:50 Kval till Race 33 (10 min)
12:10 Kval till Race 34 (10 min)
14:30 Race 33 (23 varv)
16:35 Race 34 (23 varv)

Söndag 16/11
13:05 Kval till Race 35 (20 min)
15:55 Race 35 (45 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(32/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2835 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2433 (-402)
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2357 (-478)
4 Craig Lowndes Holden Commodore 2331 (-504)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 2192 (-643)
6 Chaz Mostert Ford Falcon 2147 (-688)
7 James Courtney Holden Commodore 2135 (-700)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 2019 (-816)
9 Garth Tander Holden Commodore 1806 (-1029)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1688 (-1147)
...
26 Robert Dahlgren Volvo S60 783 (-2052)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

06

NOV

20 år av snabba Volvo-kombibilar – 855 T-5R och V60 Polestar

Volvo 855 T-5R gjorde debut för 20 år sedan som den första dedikerade prestanda-kombimodellen från Volvo. Polestar firade jubileet med att ta en 855 T-5R tillsammans med sin nuvarande arvtagare, Volvo V60 Polestar, till Huntington Beach, Kalifornien, USA.
– Snabba Volvo-kombibilar som 855 T-5R är något speciellt för många prestandabils-entusiaster världen över och vi är stolta att ta det arvet vidare till en ny nivå med V60 Polestar, säger Christian Dahl, vd för Polestar.

Volvo 855 T-5R introducerades 1994 och hade en femcylindring turboladdad motor på 240 hästkrafter och 330 Nm, kombinerat med ett vidareutvecklat chassi. Resultatet var en av de snabbaste kombibilarna av sin tid och en ikonisk prestandabil.

– Jag minns fortfarande det överväldigande mottagandet vi fick när vi visade T-5R för första gången, speciellt i kombination med det dåvarande BTCC-programmet med 850-kombin. Jag är mycket glad att se Polestar tillsammans med Volvo fortsätta detta unika arv i form av V60 Polestar, säger Thomas Lindskog som var Vice President för 800-serien på Volvo Cars 1994.
 
Två prestandakombimodeller från Volvo och Polestar med 20 år emellan, djupdyk i en teknisk jämförelse, bildgalleri och mer nedanför:
 
Specifikation 855 T-5R / V60 Polestar

Motor: R5 2319/R6 2953 cc
Effekt: 240/350 hk
Vridmoment: 330/500 Nm
0-100 km/h: 7.0/4.9 sek
100-0 km/h: 45/34 m
Toppfart: 245/250* km/h
Hjulupphängning: MacPherson-fjäderben, hydrauliska stötdämpare, krängningshämmare/MacPherson-fjäderben, Polestar Öhlins-stötdämpare, kolfiberinklädd krängningshämmare
Växellåda: 4-växlad automat/6-växlad automat
Drivsätt: FWD/4WD
Fälgar: 7x17”/8x20”
Däck: 205/45 / 245/35
Bromsar: Enkolvsok, 280 mm skivor/ Sexkolvsok, 371 mm skivor
Vikt: 1600/1834 kg

* = Elektroniskt begränsa
 
Djupdyk i galleriet för att se fler bilder på de båda bilarna.
 
Läs mer om Volvo 850-serien: http://bit.ly/1wBpjcv 
Läs mer om V60 Polestar: www.nextpolestar.com 
 

26

OCT

Pole och pallplats för Volvo Polestar Racing i Surfers Paradise

Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin säkrade sin åttonde pole position och en pallplats tillsammans med co-drivern Alexandre Prémat in den andra V8 Supercars-tävlingen på Surfers Paradise Street Circuit. – Jag är väldigt glad för teamet och över min surfbräda som pokal, det är en av de coolaste pokalerna du kan få förutom en mästerskapspokal självklart, säger McLaughlin.
Prémat startade tävlingen och höll sig i topp-fighten i första delen av tävlingen innan McLaughlin tog över ratten igen. Andraplatsen innebär Prémats första pallplats någonsin i V8 Supercars.
– Jag mår riktigt bra efter min första pallplats i V8 Supercars. Vi visade redan på Bathurst att vi kan utmana om segrar och pallplatser. Den här banan är så svår och krävande, så jag är riktigt glad över resultatet och teamet gjorde ett väldigt bra jobb, säger Prémat.

Det var ordentligt med dramatik i tävlingen, speciellt i kampen om andraplatsen mellan McLaughlin och Shane Van Gisbergen. Duon bytte plats ett par gången innan Van Gisbergen blev bestraffad för en andra gång då domarna bedömde att han gjort en omstart efter safetycar felaktigt.

Robert Dahlgren startade tävlingen från 18:e plats och gjorde en stark första hälft där han klättrade till 13:e plats.
– Jag hade en bra start och kunde ta ett par platser. Jag lämnade över bilen till Greg när vi var uppe på 13:e plats. Tyvärr blev Greg snurrad och vi slutade lite längre ned. Men vi hade en snabb bil i helgen och jag trivdes verkligen på den här banan, säger Dahlgren.

Co-drivern Ritter var involverad i en kamp om elfte plats med Jack Perkins mot slutet av tävlingen. Perkins kastade sig på insidan av Ritter i kurva fyra som resulterade i kontakt mellan de båda bilarna och att Ritter tappade ned till 18:e plats.
– Robert gjorde ett riktigt bra jobb i första hälften av tävlingen. Jag hoppade in med ungefär 40 varv kvar och blev tyvärr snurrad av Jack Perkins. Jag tappade ned till slutet av fältet, så det var en tuff dag på kontoret i dag, säger Ritter.

I första tävlingen, som kördes på lördagen, slutade McLaughlin/Prémat på sjunde plats efter att ha lett tävlingen i början och Dahlgren/Ritter på 13:e plats efter att Ritter var i muren som tvingade dem i depå för reparationer.

Gold Coast 600-helgen avslutar långloppen i V8 Supercars. Två tävlingshelger återstår med Philip Island 400 härnäst den 14-16 november.
– Vi är glada att se Scott och Alex ta en ny pallplats och pole. Vi saknar fortfarande en del vad gäller fart i tävlingen och vi har en hemläxa att göra. Men totalt sett har det varit en positiv helg inför de två återstående tävlingshelgerna samt inför 2015, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Race 32 – Topp 5

1 Whincup/Dumbrell Holden Commodore 102 varv
2 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +2.8513
3 Caruso/Fiore Nissan Altima +3.4472
4 Slade/D’Alberto Holden Commodore +11.2129
5 Van Gisbergen/Webb Holden Commodore +18.0297
17 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +56.2121

Kval till Race 32 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:11.0273
2 Jamie Whincup Holden Commodore +0.1250
3 Craig Lowndes Holden Commodore +0.2449
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.2741
5 Will Davison Mercedes E63 AMG +0.3922
18 Greg Ritter Volvo S60 +0.8939

Race 31 – Topp 5

1 Van Gisbergen/Webb Holden Commodore 102 varv
2 Whincup/Dumbrell Holden Commodore +2.2552
3 Slade/D’Alberto Holden Commodore +23.1691
4 Winterbottom/Owen Ford Falcon +23.1474
5 Caruso/Fiore Nissan Altima +23.2987
7 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +38.6510
13 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +1 lap

Top 10 Shootout till Race 31 – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1:11.3995
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0753
3 Tim Slade Holden Commodore +0.1984
4 Garth Tander Holden Commodore +0.2081
5 Jamie Whincup Holden Commodore +0.3321

Kval till Race 31 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:10.8672
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0393
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0843
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.1348
5 Tim Slade Holden Commodore +0.1637
18 Greg Ritter Volvo S60 +0.7680

Gold Coast 600 – V8 Supercars

Bana: Surfers Paradise Street Circuit
Längd: 2980 m
Varvrekord (V8SC): 1:10.0851, Will Davison, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 24/10
09:35 Test 1 (30 min)
11:55 Test 2 (30 min – co-drivers)
13:40 Test 3 (30 min – co-drivers)
15:30 Test 4 (30 min)

Lördag 25/10
11:35 Kval (20 min)
12:40 Top 10 Shootout (30 min)
14:40 Race 31 (102 varv)

Söndag 26/10
11:25 Kval (20 min)
13:55 Race 32 (102 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(32/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2835 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2433 (-402)
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2357 (-478)
4 Craig Lowndes Holden Commodore 2331 (-504)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 2192 (-643)
6 Chaz Mostert Ford Falcon 2147 (-688)
7 James Courtney Holden Commodore 2135 (-700)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 2019 (-816)
9 Garth Tander Holden Commodore 1806 (-1029)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1688 (-1147)
...
26 Robert Dahlgren Volvo S60 783 (-2052)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

25

OCT

Scott McLaughlin: ”Vi hade en bättre bil än sjunde plats”

Volvo Polestar Racing-duon Scott McLaughlin och Alexandre Prémat tog sjunde plats i helgens första V8 Supercars-tävling på Gold Coast 600. – Vi hade en bättre bil än sjunde plats, men jag tror bara att vi valde fel strategi vad gäller att jag startade tävlingen, säger McLaughlin.
McLaughlin kvalade tvåa på startuppställningen efter att ha haft provisorisk pole position i första kvalpasset. McLaughlin och Prémat tog ledningen tidigt i tävlingen, men tappade sedan till en slutgiltig sjunde plats efter olika händelser i tävlingen.
– Vår strategi var inte den bästa i dag, vi fastnade under den andra eller tredje safety car-sessionen och tappade rätt mycket tid. Men så är det och sjunde plats är inte allt för illa. Vi ska göra vårt bästa för att ta en pallplats i morgon, säger Prémat.

Robert Dahlgren startade tävlingen i Volvo Polestar Racings andra bil från 18:e plats på startuppställningen. Svensken gjorde en stark första stint och klättrade.
– Jag var rätt aggressiv för att plocka några platser i början av tävlingen och gjorde rätt bra framsteg. Jag lämnade över bilen vid varv 40 till Greg som också gjorde ett bra jobb. Utan incidenten hade vi kunnat ta en topp tio-placering. Men det ser ändå positivt ut för morgondagen, vi har bra fart i tävlingen, säger Dahlgren.

Incidenten Dahlgren refererar till kom mot slutet av tävlingen när co-drivern Greg Ritter körde mot muren i utgången av kurva två, något som resulterade i en svartflagg och ett extra depåstopp för att reparera en trasig sidoruta.
– Robert gjorde ett bra jobb i första delen av tävlingen. Jag tog lite för mycket av kantmarkeringen i kurva två och slog i däcksbarriären rätt bra. Det gjorde att sidorutan lossnade och vi var tyvärr tvungna att göra ett extra depåstopp. Farten i bilen var helt ok och vi har ett par saker att jobba på till i morgon, säger Ritter.

I morgon körs ett sista kval, följt av den sista tävlingen på, precis som i dag, 300 kilometer eller 102 varv.
– Bilen verkade rätt stark genom hela tävlingen och speciellt vad gäller däckslitage. Vi kommer pusha för ett bra resultat i morgon, säger McLaughlin.

Race 31 – Topp 5

1 Van Gisbergen/Webb Holden Commodore 102 varv
2 Whincup/Dumbrell Holden Commodore +2.2552
3 Slade/D’Alberto Holden Commodore +23.1691
4 Winterbottom/Owen Ford Falcon +23.1474
5 Caruso/Fiore Nissan Altima +23.2987
7 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +38.6510
13 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +1 lap

Top 10 Shootout till Race 31 – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1:11.3995
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0753
3 Tim Slade Holden Commodore +0.1984
4 Garth Tander Holden Commodore +0.2081
5 Jamie Whincup Holden Commodore +0.3321

Kval till Race 31 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:10.8672
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0393
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0843
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.1348
5 Tim Slade Holden Commodore +0.1637
18 Greg Ritter Volvo S60 +0.7680

Gold Coast 600 – V8 Supercars

Bana: Surfers Paradise Street Circuit
Längd: 2980 m
Varvrekord (V8SC): 1:10.0851, Will Davison, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 24/10
09:35 Test 1 (30 min)
11:55 Test 2 (30 min – co-drivers)
13:40 Test 3 (30 min – co-drivers)
15:30 Test 4 (30 min)

Lördag 25/10
11:35 Kval (20 min)
12:40 Top 10 Shootout (30 min)
14:40 Race 31 (102 varv)

Söndag 26/10
11:25 Kval (20 min)
13:55 Race 32 (102 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(31/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2685 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2370 (-315)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2259 (-426)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2246 (-439)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 2096 (-589)
6 James Courtney Holden Commodore 2096 (-589)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 2096 (-589)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1885 (-804)
9 Garth Tander Holden Commodore 1740 (-945)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1584 (-1101)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 729 (-1956)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

22

OCT

Scott McLaughlin jagar revansch på Gold Coast

Scott McLaughlin åker till Gold Coast 600-tävlingen i V8 Supercars den här helgen med sikte på revansch efter Bathurst 1000 för två veckor sedan där han förlorade en stark position efter ett besök i muren. – Gold Coast är en av mina favorittävlingar, den är riktigt krävande och tuff för bilarna. Efter att vi hade riktigt bra fart på Bathurst ser jag fram emot att jaga revansch och att betala tillbaka till teamet efter misstaget jag gjorde på Bathurst, säger McLaughlin.
Årets Gold Coast-tävling är den 20:e i ordningen med V8 Supercars, som körs på en utmanande stadsbana i Surfers Paradise, Australien.
– Jag har tittat på ombordfilmer från banan och den ser ut att vara helt otrolig. Det kommer bli häftigt att lära sig banan och mitt mål är att ta en topp tio-placering från helgen, säger Robert Dahlgren.

Co-driver Alexandre Prémat gjorde en stark insats på Bathurst 1000 för två veckor sedan och hoppas att fortsätta farten tillsammans med McLaughlin i helgen.
– Jag är hoppfull om ett starkt resultat i helgen, speciellt efter farten vi visade på Bathurst, säger Prémat.

Dahlgrens co-driver Greg Ritter är precis som stallkollegorna McLaughlin och Prémat hoppfull om att bygga vidare på den starka framfarten i helgen.
– Vi gjorde stora framsteg med bilen på Bathurst och jag hoppas vi kan dra nytta av det i helgen, säger Ritter.

Gold Coast 600-helgen startar på fredag med träning och fortsätter med kval och den första tävlingen på lördag. Tävlingshelgen avslutas på söndag med ett sista kval och tävling på 300 kilometer.

Gold Coast 600 – V8 Supercars

Bana: Surfers Paradise Street Circuit
Längd: 2980 m
Varvrekord (V8SC): 1:10.0851, Will Davison, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 24/10
09:35 Test 1 (30 min)
11:55 Test 2 (30 min – co-drivers)
13:40 Test 3 (30 min – co-drivers)
15:30 Test 4 (30 min)

Lördag 25/10
11:35 Kval (20 min)
12:40 Top 10 Shootout (30 min)
14:40 Race 31 (102 varv)

Söndag 26/10
11:25 Kval (20 min)
13:55 Race 32 (102 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(30/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2547 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2250 (-297)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2208 (-339)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2096 (-451)
5 James Courtney Holden Commodore 2096 (-451)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2024 (-523)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1994 (-553)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1785 (-762)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-885)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1542 (-1005)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1884)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

18

OCT

Välkommen till Polestars nya webbshop

Polestars nya webbshop är här med officiell Polestar-merchandise tillgänglig för beställning och leverans över hela världen.
Affären erbjuder ett brett utbud av merchandise, som inkluderar den senaste What Matters-kollektionen, med jackor, väskor, kepsar, mobilskal och mycket mer.

Vi kommer uppdatera utbudet kontinuerligt med fler produkter framöver. Bege dig till shop.polestar.com för att placera din order i dag!

12

OCT

Ledning och krascher för Volvo Polestar Racing på Bathurst

En stark start av Bathurst 1000 där Scott McLaughlin ledde i nära hälften av tävlingen byttes mot dramatik vid halvtid där båda bilarna kraschade. – Jag är väldigt besviken över resultatet, vi hade en riktigt bra bil som vi kunde vunnit med, säger McLaughlin.
21-åringen gjorde en imponerande start där han tog sig förbi Shane Van Gisbergen och Mark Winterbottom från tredje startruta till ledning innan första kurvan. McLaughlin och co-drivern Alexandre Prémat ledde nära nog halva tävlingen efter de första depåstoppen.

Även Robert Dahlgren och Greg Ritter gjorde en stark första halva av tävlingen där de var uppe på femte plats som bäst.

Men framgången byttes mot krascher vid halvtid i samma kurva för båda bilarna med bara fyra varvs skillnad. Dahlgren gjorde ett misstag och slog i muren i The Cutting-kurvan, något som betydde en bruten tävling.
– Allt gick vår väg i början och Greg gjorde ett riktigt bra jobb. Vi klättrade från 20:e plats på startuppställningen och var definitivt på väg mot ett topp tio-resultat. Dessvärre gjorde jag ett misstag som var riktigt kostsamt och jag tycker synd om teamet, säger Dahlgren.
– Vi fick till bilen bättre under tävlingen och rullade på mot ett bra resultat. Sedan gjorde Robert tyvärr ett misstag, som är väldigt enkelt att göra på den här banan. Men jag är stärkt av vår fart under tävlingen och ser fram emot nästa tävling, säger Ritter.

McLaughlin fick Van Gisbergen på insidan i The Cutting-kurvan på varv 119, gick brett och slog i muren. Det var däremot ingen kontakt mellan de båda förarna.
– Jag visste inte att han gick på insidan av mig förrän i sista sekund och fick betala för det. Jag hamnade i det smutsiga spåret på utsidan och kunde inte ta mig ur det. Det var en schysst manöver, men jag kunde varken svänga in eller hänga kvar på utsidan, säger McLaughlin.

McLaughlin lyckades ta bilen tillbaka i depå för reparationer. Efter en imponerande insats av teamet kunde McLaughlin återta tävlingen men var 11 varv bakom ledarna och slutade på 17:e plats.
– Jag är självklart besviken, vi kunde slutat på pallen. Men jag klandrar inte Scott, han har gjort en riktigt stark insats och vi gör alla misstag. Det är en del av racing och jag är väldigt nöjd med min instats. Jag ser fram emot nästa års Bathurst 1000, säger Prémat.

Årets 1000 kilometer av Bathurst var fylld med fram och motgångar för Volvo Polestar Racing. Medan krascher avslutade tävlingen visade alla fyra förare stark form och McLaughlin/Prémat var med i kampen om segern.
– Det var ett frustrerande slut på en spännande tävling. Men vi tar de positiva sakerna med oss. Teamet gjorde en fantastisk insats med att reparera bilen mitt under tävlingen, Scott fortsätter att imponera och vi ledde nära hälften av vår första Bathurst 1000-tävling. Vi ser utan tvekan fram emot att ta oss an nästa års tävling, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Race 30 – Topp 5

1 Mostert/Morris Ford Falcon 161 varv
2 Moffat/Douglas Nissan Altima +4.0936
3 Percat/Gavin Holden Commodore +8.5254
4 Davison/Davison Mercedes E63 AMG +10.3839
5 Whincup/Dumbrell Holden Commodore +11.8703
17 McLaughlin/Prémat Volvo S60
DNF Dahlgren/Ritter

Top 10 Shootout – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2:06.3267
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3122
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4515
4 Jason Bright Holden Commodore +0.7164
5 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.7301

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(30/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2547 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2250 (-297)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2208 (-339)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2096 (-451)
5 James Courtney Holden Commodore 2096 (-451)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2024 (-523)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1994 (-553)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1785 (-762)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-885)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1542 (-1005)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1884)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |

Missa ingenting!

Prenumenera på den senaste informationen från Polestar. 
Vi lämnar inte ut några uppgifter till någon tredje part.
Läs mer om våra integritetspolicy via denna länk.


Land
© 2014 Polestar all rights reserved