Nyheter

 

24

AUG

Kämpaseger för Volvo Polestar Racing i Sydney

Volvo Polestar Racing och Scott McLaughlin vände ett tungt resultat i de två första V8 Supercars-tävlingarna på Sydney Motorsport till en kämpaseger i den tredje och sista tävlingen. – Bilen var fantastisk och jag kan inte tacka teamet nog. Jag är lite överväldigad att vi tog den här segern, det har varit rejält tufft under de senaste tävlingarna, säger McLaughlin.
Tävlingshelgen på Sydney Motorsport Park blev en berg- och dahlbana resultatmässigt för Volvo Polestar Racing. Helgen började bra med pole position inför den andra tävlingen för McLaughlin, men gick snabbt utför då motorn gick sönder i första tävlingen och ett hjul ramlade av i den andra tävlingen.

Det gick än värre för Robert Dahlgren som snurrade av i barriären i den regnblöta andra tävlingen. Skadorna från incidenten på bilen var så stora att Dahlgren tvingades stå över den tredje tävlingen.

– Det började det regna i tävlingen och jag fick bättre och bättre fart mot stlutet. Jag kom ungefär tre varv i andra tävlingen, satsade på en omkörning och kom för brett som gjorde att jag snurrade av banan in i en mur. Det var trist och jag känner för grabbarna i teamet. En besvikelse att jag inte kunde köra sista tävlingen, men vi fokuserar istället på de kommande långloppen, säger Dahlgren.

Till söndagen var McLaughlin tillbaka i form och tog ännu en pole position för den sista 51-varvstävlingen. Nya Zeeländaren drog upp en stark ledning efter depåstoppen, men tvingades släppa av i slutet av tävling på grund av slitage på framdäcken. Ledningen var nere på under en sekund inför sista varvet, men McLaughlin lyckades hålla ledningen och ta sin och Volvo Polestar Racings andra V8 Supercars-seger 2014.

– Vi gick åt ett annat håll med inställningarna för tävlingen och testdagen har uppenbarligen fungerat. Jag började tappa grepp i framdäcken mot slutet av tävlingen, så jag var lättad när jag körde över mållinjen. Jag är stolt över mig själv och teamet, detta är resultatet vi väntat på och det kompenserar för de tidigare tuffa resultaten, säger McLaughlin.

Segern tar McLaughlin upp en plats till åttonde i förarmästerskapet, bara fem poäng bakom Ford-föraren Chaz Mostert på sjundeplatsen. Härnäst väntar den första långloppstävlingen Sandown 500 som körs den 12-14 september där förarna delar bil med en co-driver och har depåstopp med obligatoriska förarbyten.

– Teamet gick igenom nästan allt den här helgen med tekniska problem, incidenter och krascher. Helgen slutade på det bästa möjliga sättet med en stark seger av Scott McLaughlin, en speciellt viktig seger då det är vår första i den längre söndagstävlingen. Det är definitivt lovande inför de kommande långloppstävlingarna, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Resultat Race 26 - Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 25 varv
2 Garth Tander Holden Commodore +9.1565
3 Craig Lowndes Holden Commodore +16.7233
4 Jamie Whinup Holden Commodore +20.4712
5 Michael Caruso Nissan Altima +20.7873
19 Robert Dahlgren Volvo S60 +39.5558
DNF Scott McLaughlin Volvo S60

Resultat Race 27 – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 24 varv
2 Chaz Mostert Ford Falcon +0.7167
3 Jamie Whincup Holden Commodore +3.3736
4 Jason Bright Holden Commodore +5.4642
5 Will Davison Mercedes E63 AMG +8.8532
DNF Scott McLaughlin Volvo S60
DNF Robert Dahlgren Volvo S60

Resultat Race 28 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 51 varv
2 Nick Percat Holden Commodore +0.363
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +5.684
4 James Moffat Nissan Altima +8.825
5 Jamie Whincup Holden Commodore +11.838
DNS Robert Dahlgren Volvo S60

Kval Race 26 - Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:30.7166
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0547
3 Rick Kelly Nissan Altima +0.1130
4 Craig Lowndes Holden Commodore +0.1290
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.1775
21 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.7224

Kval Race 27 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:30.3012
2 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2103
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.2129
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.2211
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.3265
19 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.8411

Kval Race 28 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:29.7131
2 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.0863
3 Nick Percat Holden Commodore +0.0890
4 James Courtney Holden Commodore +0.1027
5 James Moffat Nissan Altima +0.1079
DNS Robert Dahlgren Volvo S60

Sydney Motorsport Park 400 – V8 Supercars

Bana: Eastern Creek
Längd: 3930 m
Varvrekord (V8SC): 1:30.9123, Garth Tander, 2012

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(28/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2025 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 1890 (-135)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 1812 (-213)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1778 (-247)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 1712 (-313)
6 James Courtney Holden Commodore 1688 (-337)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1502 (-523)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1497 (-528)
9 Garth Tander Holden Commodore 1404 (-621)
10 Jason Bright Holden Commodore 1329 (-696)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 555 (-1470) 

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

23

AUG

Seger och mästerskapsledning för Thed Björk efter kaotiskt Knutstorp

Regerande mästare Thed Björk lämnade STCC-helgen på Knutstorp med en seger och mästerskapsledning efter två kaotiska tävlingar. – Att ta en dominerande seger och dessutom gå upp i mästerskapsledning känns fantastiskt bra, säger Björk.
Björk var snabbast i första kvalet som innebar 25 poäng till mästerskapet men även tionde plats på startuppställningen till första tävlingen på grund av omvänd startordning. Och första tävlingen blev katotisk där Fredrik Ekblom blev indragen i en stor krasch som involverade fem bilar.

Linus Ohlsson och Richard Göransson snurrade i utgången av det snabba NGK-krönet och drog sedan med sig ytterligare tre bilar, inklusive Ekblom som tvingades bryta på grund av skadorna. Dessvärre var skadorna så stora att Ekblom tvingades stå över även andra tävlingen, där han skulle ha startat från pole position.
– Det är självklart oerhört frustrerande att bli ofrivilligt inblandad i en krasch och sedan inte ens få köra andra tävlingen, trots en imponerande insats av mekanikerna. Men så är det i racing ibland. Det finns fortfarande många poäng kvar att köra om och framförallt är jag oerhört nöjd med farten vi har haft hela säsongen, jag har exempelvis aldrig kvalat sämre än tvåa och varit snabbast i hälften av årets kval, säger Ekblom.

När väl dammet la sig efter kraschen i första tävlingen korsade Björk mållinjen som fjärde man. Till andra tävlingen startade Björk från andra startruta, men effektivt som pole position då Ekbloms ruta var tom. Den regerande STCC-mästaren tog kontroll över tävlingen och drog upp en lucka direkt som han höll in i mål.
– Teamet gav mig en perfekt bil, jag kunde ta kontroll av tävlingen direkt och sedan backa av för att ta hand om bilen. Bäst av allt är att jag tar mästerskapsledningen inför Solvalla som är en av mina absoluta favoriter, säger Björk.

Prins Carl Philip lyckades även han, likt Björk, undvika kaoset i de båda tävlingarna och säkrade sitt bästa STCC-resultat någonsin med sjunde plats i första tävlingen och sjätte plats i andra tävlingen.
– Jag är mycket nöjd med resultatet från helgen. Visst var det många som bröt, men jag har tagit stora steg framåt fartmässigt och jag hade en bra kamp med Emma Kimiläinen i andra tävlingen som jag lyckades hålla bakom mig, säger prins Carl Philip.

Två tävlingshelger med två tävlingsheat vardera återstår av årets säsong och totalt 150 poäng. Björk leder med fyra poäng över BMW-föraren Fredrik Larsson medan Ekblom är på tredje plats, 28 poäng bakom Björk.
– Vi har haft två mycket spännande tävlingar på Knutstorp där Fredrik Ekblom tyvärr blev ett oskyldigt offer, trots att han var snabbast i kvalet. Ljuspunkten är givetvis prins Carl Philip och Thed Björks resultat. Det är riktigt jämnt i mästerskapstoppen och säsongavslutningen kommer tveklöst att bli en nagelbitare, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Personvagnar.

Resultat Race 1 – Topp 5

1 Philip Forsman BMW SR 20 varv
2 Erik Jonsson BMW SR +4.871
3 Andreas Wernersson Kia Optima +6.240
4 Thed Björk Volvo S60 +6.354
5 Mattias Lindberg Kia Optima +6.501
7 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +8.205
DNF Fredrik Ekblom Volvo S60

Resultat Race 2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 20 varv
2 Fredrik Larsson BMW SR +2.618
3 Mattias Lindberg Kia Optima +3.243
4 Philip Forsman BMW SR +3.412
5 Andreas Wernersson Kia Optima +5.228
6 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +11.984
DNS Fredrik Ekblom Volvo S60

Resultat Q1 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 57.665
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.005
3 Fredrik Larsson BMW SR +0.232
4 Mattias Andersson Dacia SE +0.454
5 Linus Ohlsson Kia Optima +0.523
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.498

Resultat Q2 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 57.726
2 Thed Björk Volvo S60 +0.170
3 Fredrik Larsson BMW SR +0.191
4 Mattias Andersson Dacia SE +0.697
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.755
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60

STCC Kvällsposten Newsrace Knutstorp

Bana: Knutstorp
Längd: 2079 m
Varvrekord (STCC): 0:58.364, Fredrik Ekblom (2013)

TV-sändningar

Highlights i SVT2 21:15 lördag 23/8

Kalender STCC 2014

10/05 Knutstorp
07/06 Göteborg
12/07 Falkenberg
23/08 Knutstorp
06/09 Solvalla
20/09 Mantorp Park

Mästerskapsställning - Topp 10
(8/12 tävlingar)
 
1 Thed Björk Volvo S60 171 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 168 (-3)
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 143 (-28)
4 Mattias Andersson Dacia SE 110 (-61)
5 Richard Göransson Saab 9-3 102 (-69)
6 Philip Forsman BMW SR 100 (-71)
7 Mattias Lindberg Kia Optima 98 (-73)
8 Linus Ohlsson Kia Optima 89 (-82)
9 Erik Jonsson BMW SR 79 (-92)
10 Andreas Wernersson Kia Optima 52 (-119)
13 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 18 (-153)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

23

AUG

Snabb men fruktlös första dag på Sydney Motorsport Park

V8 Supercars-helgens första dag på Sydney Motorsport Park började bra för Volvo Polestar Racing med ett nytt varvrekord och en pole position men slutade tyvärr i brutna tävlingar. – Allt gick rätt på morgonen men sedan gick allt fel på eftermiddagen, säger McLaughlin.
McLaughlin inledde dagen med två placeringar i främsta startled i kvalet och pole position till andra tävlingen. 21-åringen kämpade om andra plats i första tävlingen men tvingades bryta med motorproblem.

Teamet kämpade mot klockan att byta motorn på bara en timme inför andra tävlingen. Bytet gick bra och McLaughlin kunde ansluta fältet med bara sekunder kvar innan depån stängde. Men tävlingen slutade på första varvet då ett bakhjul lossnade.
– Teamet gjorde ett fantastiskt jobb att byta motorn på så kort tid och fick ut mig till att starta från pole position. Sedan ramlade mitt hjul av på första varvet, det var trist och dagen var över. Två brutna tävlingar hjälper dig aldrig och jag är nere på nionde plats i mästerskapet. Men jag ser fram emot i morgon, jag kommer att satsa så hårt som möjligt och kör för seger, säger McLaughlin.

Stallkompis Robert Dahlgren hade en minst lika tuff dag med 19:e plats i första tävlingen och en bruten andra tävling efter att ha snurrat av.
– En tung dag för hela teamet. Dagen började bra och jag var med i topp tio på testerna. Men jag kunde tyvärr inte konvertera den farten till kvalet. Sedan började det regna i tävlingen och jag fick bättre och bättre fart. Jag kom ungefär tre varv i andra tävlingen, satsade på en omkörning och kom för brett som gjorde att jag snurrade av banan in i en mur. Det gav tyvärr grabbarna i teamet lite extra arbete, men jag ser fram emot i morgon och att klättra uppåt, säger Dahlgren.

I morgon körs ett kval och en sista tävling på 51 varv.

Resultat Race 26 - Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 25 varv
2 Garth Tander Holden Commodore +9.1565
3 Craig Lowndes Holden Commodore +16.7233
4 Jamie Whinup Holden Commodore +20.4712
5 Michael Caruso Nissan Altima +20.7873
19 Robert Dahlgren Volvo S60 +39.5558
DNF Scott McLaughlin Volvo S60

Resultat Race 27 – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 24 varv
2 Chaz Mostert Ford Falcon +0.7167
3 Jamie Whincup Holden Commodore +3.3736
4 Jason Bright Holden Commodore +5.4642
5 Will Davison Mercedes E63 AMG +8.8532
DNF Scott McLaughlin Volvo S60
DNF Robert Dahlgren Volvo S60

Kval Race 26 - Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:30.7166
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0547
3 Rick Kelly Nissan Altima +0.1130
4 Craig Lowndes Holden Commodore +0.1290
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.1775
21 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.7224

Kval Race 27 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:30.3012
2 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2103
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.2129
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.2211
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.3265
19 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.8411

Sydney Motorsport Park 400 – V8 Supercars

Bana: Eastern Creek
Längd: 3930 m
Varvrekord (V8SC): 1:30.9123, Garth Tander, 2012

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Lördag 23/8
09:00 Test 1 (30 min)
10:30 Test 2 (30 min)
12:30 Kval – Race 26 (10 min)
12:50 Kval – Race 27 (10 min)
14:25 Race 26 (26 varv)
16:30 Race 27 (26 varv)

Söndag 24/8
12:40 Kval – Race 28 (20 min)
15:45 Race 28 (51 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(27/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1914 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 1845 (-69)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 1728 (-186)
4 James Courtney Holden Commodore 1688 (-226)
5 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1682 (-232)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1583 (-331)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1424 (-490)
8 Garth Tander Holden Commodore 1378 (-536)
9 Scott McLaughlin Volvo S60 1347 (-567)
10 David Reynolds Ford Falcon 1234 (-680)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 555 (-1359)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

22

AUG

Thed Björk och Fredrik Ekblom toppar STCC-kvalet på Knutstorp

Volvo Polestar Racing-förarna Thed Björk och Fredrik Ekblom toppade STCC-kvalet på Ring Knutstorp i Skåne från början till slut. Björk var snabbast i första kvalpasset som innebär 25 poäng till mästerskapet medan Ekblom var snabbast i det andra kvalpasset som innebär pole position till andra tävlingen.
Det var rekordjämnt mellan Björk och Ekblom i kampen om pole i första passet där bara fem tusendelar skilde de båda åt. Tack vare poängen i första kvalet är tog Ekblom in tre poäng på mästerskapsledare Fredrik Larsson, som kvalade trea, och Björk tog in tio poäng.
– Jag är supernöjd med bilen och framförallt första kvalpasset. I det andra gjorde jag ett litet misstag, men andra plats är ändå bra och att få med mig 25 poäng är oerhört viktigt, säger Björk.

Ekblom kontrade i andra kvalpasset där han slog Björk med nära två tiondelar och de båda kommer att dela främsta startled till andra tävlingen.
– Så här bra har testarbetet aldrig fungerat innan, bilen regerade precis som vi ville på ändringar och vi hann med mycket under testpassen innan kvalet. Jag är mycket glad över det utgångsläge vi har skaffat oss inför morgondagens båda tävlingar, säger Ekblom.

Prins Carl Philip drabbades av problem med växellådan och mekanikerna tvingades till en mycket snabb insats att byta växellådan mellan sista testpasset och kvalet. Med bara sekunder kvar innan starten av kvalet rullade prins Carl Philip ut på banan och kommer att starta från 12:e plats i båda tävlingarna.
– Teamet gjorde en fantastisk insats med att hinna få ut mig i tid, ett stort tack till dem. Jag är däremot inte nöjd med min position i kvalet, men vi förlorade viktig testtid på grund av de tekniska problemen och jag gick åt rätt håll tidsmässigt i kvalet jämfört med testerna, säger prins Carl Philip.

Helgens första tävling startar 12:10 i morgon där Björk startar tia och Ekblom nia, detta på grund av den omvända startordningen. Den andra tävlingen startar 14:05 och där startar Ekblom från pole position och Björk tvåa.

STCC Kvällsposten Newsrace Knutstorp

Bana: Knutstorp
Längd: 2079 m
Varvrekord (STCC): 0:58.364, Fredrik Ekblom (2013)

Tidsschema

Fredag 22/8
09:40 – Test 1 (30 min)
10:20 – Test 2 (30 min)
12:35 – Q1 (15 min)
12:55 – Q2 (20 min)

Lördag 23/8
12:10 – Race 1 (25 min)
14:05 – Race 2 (25 min)

TV-sändningar

Highlights i SVT2 21:15 lördag 23/8

Kalender STCC 2014

10/05 Knutstorp
07/06 Göteborg
12/07 Falkenberg
23/08 Knutstorp
06/09 Solvalla
20/09 Mantorp Park

Mästerskapsställning - Topp 10
(6/12 tävlingar)
 
1 Fredrik Larsson BMW SR 150 poäng
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 143 (-7)
3 Thed Björk Volvo S60 134 (-16)
4 Mattias Andersson Dacia SE 110 (-40)
5 Richard Göransson Saab 9-3 102 (-48)
6 Linus Ohlsson Kia Optima 85 (-60)
7 Mattias Lindberg Kia Optima 73 (-77)
8 Philip Forsman BMW SR 63 (-87)
9 Erik Jonsson BMW SR 61 (-89)
10 Emma Kimiläinen Saab 9-3 37 (-113)
13 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 4 (-146)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

21

AUG

Volvo Polestar Racing redo för slutspurten av STCC 2014

I helgen inleds slutspurten och den andra säsonghalvan av STCC 2014 på Knutstorp med Volvo Polestar Racing-förarna Fredrik Ekblom och Thed Björk i en hård mästerskapskamp.
Tredubbla STCC-mästaren Ekblom är den i teamet som gjort bäst första hälft av säsongen på andra plats i mästerskapet, bara tio poäng bakom mästerskapsledaren och BMW-föraren Fredrik Larsson.
– Jag är mycket nöjd med vår speed hittills under säsongen, tyvärr har vi haft några missöden på vägen med två nollpoängare. Men min känsla inför Knutstorp är mycket god, speciellt då jag tog pole och segrade här i våras under premiären. Jag kör för seger som alltid, säger Ekblom.

Närmast bakom Ekblom ligger regerande STCC-mästare Björk som har 16 poäng upp till andraplatsen och 26 poäng till ledningen.
– Självklart ligger mitt sikte alltid på mästerskapsledning, men det är först efter sista tävlingen på finalen som det verkligen gäller. Jag är inte orolig över avståndet i poängen just nu, speciellt då det finns så många poäng att köra om varje helg. Siktet för helgen är att få med minst en seger, säger Björk.

Efter en tung start på säsongen har prins Carl Philip tagit poäng i de tre senaste tävlingarna och jagar nya på Knutstorp.
– Jag hade en tung premiärtävling på Knutstorp i maj, i helgen siktar jag på att vända det och fortsätta ta poäng till mästerskapet, säger prins Carl Philip.

STCC-helgen på Knutstorp i Skåne börjar på fredag med test och kval, följt av två tävlingar på lördag.

STCC Kvällsposten Newsrace Knutstorp

Bana: Knutstorp
Längd: 2079 m
Varvrekord (STCC): 0:58.364, Fredrik Ekblom (2013)

Tidsschema

Fredag 22/8
09:40 – Test 1 (30 min)
10:20 – Test 2 (30 min)
12:35 – Q1 (15 min)
12:55 – Q2 (20 min)

Lördag 23/8
12:10 – Race 1 (25 min)
14:05 – Race 2 (25 min)

TV-sändningar

Live på www.svtplay.se
Highlights i SVT2 21:15 lördag 23/8

Kalender STCC 2014

10/05 Knutstorp
07/06 Göteborg
12/07 Falkenberg
23/08 Knutstorp
06/09 Solvalla
20/09 Mantorp Park

Mästerskapsställning - Topp 10
(6/12 tävlingar)
 
1 Fredrik Larsson BMW SR 135 poäng
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 125 (-10)
3 Thed Björk Volvo S60 109 (-26)
4 Mattias Andersson Dacia SE 98 (-37)
5 Richard Göransson Saab 9-3 94 (-41)
6 Linus Ohlsson Kia Optima 75 (-60)
7 Mattias Lindberg Kia Optima 73 (-62)
8 Erik Jonsson BMW SR 60 (-75)
9 Philip Forsman BMW SR 59 (-76)
10 Andreas Wernersson Kia Optima 31 (-104)
13 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 4 (-131)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

20

AUG

Volvo Polestar Racing återvänder till Sydney Motorsport Park

Sydney Motorsport Park i februari var platsen för det första officiella framträdandet av Volvo Polestar Racings tävlingsbil i V8 Supercars och i helgen återvänder teamet till banan för årets nionde tävlingshelg.
Förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren kommer stärkta till tävlingshelgen efter en framgångsrik testdag på Winton-banan för en vecka sedan.

– Testdagen var riktigt bra för oss. Vi vet var vi ska börja i helgen och jag ser verkligen fram emot det, säger McLaughlin.

Återkomsten till Sydney Motorsport Park innebär också den första banan för året som Robert Dahlgren kört på tidigare.

– Det är lite som min hemmabana i Australien om jag skulle välja en. Jag tror att banan kommer passa Volvon bra och vi har en spännande helg framför oss, nu är det dags att tävla! säger Dahlgren.

Tävlingshelgen har ett hektiskt tvådagars-schema med två testpass på lördag, följt av två kvalpass och två tävlingar. På söndag kör förarna ett kval och en längre tävling på 51 varv.

– Det kommer att bli lite annorlunda med en tvådagars-helg. Vår bil är rätt bra på de snabba banorna. Den största grejen kommer vara att få bilen att styra in samt att hitta fart under hela tävlingen. Men jag tror vi har en rätt bra helg framför oss, säger McLaughlin.

Volvo Polestar Racing-bilarna kommer att ha en Cure Brain Cancer-logotyp på motorhuvarna i helgen som en del i Volvo Australiens fyraåriga samarbete med organisationen där 50 dollar från varje såld Volvo doneras till välgörenhet.

Sydney Motorsport Park 400 – V8 Supercars

Bana: Eastern Creek
Längd: 3930 m
Varvrekord (V8SC): 1:30.9123, Garth Tander, 2012

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Lördag 23/8
09:00 Test 1 (30 min)
10:30 Test 2 (30 min)
12:30 Kval – Race 26 (10 min)
12:50 Kval – Race 27 (10 min)
14:25 Race 26 (26 varv)
16:30 Race 27 (26 varv)

Söndag 24/8
12:40 Kval – Race 28 (20 min)
15:45 Race 28 (51 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(25/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1790 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 1775 (-15)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 1628 (-162)
4 James Courtney Holden Commodore 1598 (-192)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 1535 (-255)
6 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1532 (-258)
7 Scott McLaughlin Volvo S60 1347 (-443)
8 Chaz Mostert Ford Falcon 1322 (-468)
9 Garth Tander Holden Commodore 1309 (-481)
10 David Reynolds Ford Falcon 1201 (-589)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 531 (-1259)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

14

AUG

Polestar lanserar optimering för Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid

Senaste modellen att inkluderas i Polestars optimeringsutbud är Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid. Med Polestar-optimeringen ökar effekten till totalt 298 hästkrafter och 670 Nm i vridmoment och blir därmed den starkaste diesel-modellen någonsin från Volvo.
– Med V60 D6 och Polestar-optimeringen kan du kombinera såväl god bränsleekonomi som prestanda. Vi är glada över att kunna ge Volvo-kunderna möjlighet till ytterligare körglädje i kombination med den senaste hybridtekniken, ett mycket intressant område för framtiden, säger Hans Bååth, marknadschef för Polestar.

Den nya optimeringen innebär en ökning av effekten i dieselmotorn på 15 hästkrafter och 30 Nm samt en optimerad effektkurva. Tillsammans med elmotorns 68 hästkrafter och 200 Nm ger det prestanda på 0-100 km/h på 6.0 sekunder, detta med oförändrad förbrukning och utsläppsnivå: 1.8 l/100 km samt 48 g/km.

Optimeringen gör bilen piggare och roligare att köra, samtidigt som det ökar säkerheten i situationer där du behöver extra prestanda, till exempel vid en omkörning.

Polestar Performance för Volvo V60 D6 kostar 9 200 kronor och installeras av din Volvohandlare med bibehållen originalgaranti. Arbetet kan utföras i samband med en ordinarie service, däckbyte, montering av Volvotillbehör eller en rekonditionering. Precis som med andra Volvo Original-tillbehör kan Polestar Performance öka andrahandsvärdet för din Volvo.
 
För mer information och beställning, besök: www.polestar.com

03

AUG

Pole och pallplats i händelserik Queensland-helg

Scott McLaughlin tog sin femte pole position i V8 Supercars 2014 för Volvo Polestar Racing på Queensland Raceway och sin femte pallplats i helgens första tävling. – Vi hade en rätt omtumlande helg. Det var fantastiskt att ta min femte pole för året och en tredjeplats i första tävlingen. Ledarduon drog däremot ifrån mig, men vi gjorde ändringar på bilen genom helgen som fungerade bra, säger McLaughlin.
Nya Zeeländaren startade från pole i andra tävlingen och ledde tävlingen fram till en incident med Nissan-föraren Michael Caruso, en incident som resulterade i många förlorade platser för McLaughlin och en bestraffning för Caruso.
– Jag kämpade med min vän Michael Caruso. Tyvärr puttade han till mig så jag snurrade. Det var slutet på min tävling då jag fick göra några donuts för att få runt bilen igen och det åt upp mina däck. Det är sådant som händer och Michael kom efter tävlingen och bad om ursäkt, säger McLaughlin.

Stallkollega Robert Dahlgren hade också en blandad helg med tekniska problem i sista kvalet, men matchade sitt personbästa i V8 Supercars med en 16:e plats i sista tävlingen.
– Vi gjorde en del ändringar för sista tävlingen efter att jag tyvärr hade problem med bilen i kvalet. Jag hade bra fart och klättrade från 22:a till 16:e plats, det var bara synd att jag startade så långt bak. Men vi hade i alla fall bra fart i tävlingarna, säger Dahlgren.

McLaughlin kämpade om en topp fem-placering i helgens sista tävling, men ett oplanerat depåstopp för att byta ett punkterat däck skickade ned honom till 19:e plats.
– Tyvärr vet jag inte vad som hände, jag är rätt säker på att något gick fel på bilen då bromsarna bara låste upp och jag var en passagerare. Det var synd då bilen kändes bättre än någonsin i långloppet och vi hade bra däckslitage. Jag är trots allt fortfarande sjua i mästerskapet, som är helt ok, vi får bara kämpa vidare, säger McLaughlin.

V8 Supercars fortsätter den 22-24 augusti med Sydney Motorsport Park 400, den sista SuperSprint-helgen innan Endurance Cup börjar med långloppet Wilson Security Sandown 500 den 14 september där förarna är två per bil med obligatoriska förarbyten.
– Tyvärr gjorde incidenter att teamet inte tog de resultat som det fanns fart för. Scott och Robert kämpade däremot väl som vanligt och det finns inget annat för oss än att fortsätta jobba hårt för de kommande tävlingarna i Sydney, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Resultat Race 23 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 33 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +4.6356
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +7.9625
4 Fabian Coulthard Holden Commodore +12.2176
5 James Courtney Holden Commodore +14.9171
23 Robert Dahlgren Volvo S60 +39.9072

Resultat Race 24 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 33 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.5082
3 Chaz Mostert Ford Falcon +12.2514
4 Shane van Gisbergen Holden Commodore +18.1787
5 Rick Kelly Nissan Altima +20.1221
19 Scott McLaughlin Volvo S60 +31.8068
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +34.1866

Resultat Race 25 – Topp 5

1 James Courtney Holden Commodore 66 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +5.5847
3 Chaz Mostert Ford Falcon +7.9592
4 Scott Pye Ford Falcon +11.9481
5 James Moffat Nissan Altima +14.3465
16 Robert Dahlgren Volvo S60 +43.0796
19 Scott McLaughlin Volvo S60 +46.5478

Kval Race 23 – Topp 5

1 Craig Lowndes Holden Commodore 1:09.4221
2 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0456
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0527
4 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1182
5 James Courtney Holden Commodore +0.1215
20 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.5102

Kval Race 24 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:09.2906
2 Michael Caruso Nissan Altima +0.0409
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0695
4 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0784
5 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.1477
18 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.4247

Kval Race 25 – Topp 5

1 James Moffat Nissan Altima 1:09.1539
2 James Courtney Holden Commodore +0.1821
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2071
4 Nick Percat Holden Commodore +0.2454
5 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2741
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.9769

Ipswich 400 – V8 Supercars

Bana: Queensland Raceway
Längd: 3120 m
Varvrekord (V8SC): 1:10:0874, Russell Ingall, 2012

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(25/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1790 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 1775 (-15)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 1628 (-162)
4 James Courtney Holden Commodore 1598 (-192)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 1535 (-255)
6 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1532 (-258)
7 Scott McLaughlin Volvo S60 1347 (-443)
8 Chaz Mostert Ford Falcon 1322 (-468)
9 Garth Tander Holden Commodore 1309 (-481)
10 David Reynolds Ford Falcon 1201 (-589)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 531 (-1259)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

30

JUL

Volvo Polestar Racing siktar mot toppen i Queensland

Föregående V8 Supercars-helgen var utmanande för Volvo Polestar Racing-förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren. Men teamet hoppas att vara tillbaka i toppen i helgen på Queensland Raceway med nya ändringar gjorda på de båda Volvo S60-tävlingsbilarna. – Vi segrade här förra året och vi har en snabbare bil nu jämfört med 2013. Så jag är rätt optimistisk inför helgen, säger McLaughlin.
Dahlgren gör debut på Queensland Raceway och hoppas ta sitt bästa V8 Supercars resultat för året i helgen.
– Det ser ut att vara en bra bana med en hel del omkörningstillfällen. Jag ser verkligen fram emot tävlingen och längtar tills vi ska tävla där, säger Dahlgren.

Medan McLaughlin var snabb i kvalet under föregående tävling saknades farten för att utmana topp tre i tävlingen, något som han hoppas har ändrats under uppehållet på tre veckor.
– Vårt kvalsnitt är fortfarande starkt och det är mycket viktigt. Vi tappar en del över en racedistans, men inte så mycket. Teamet har gjort en hel del ändringar under uppehållet, förhoppningsvis är det nog för att kunna matcha toppförarna. Vårt mål är fortfarande topp fem och att plocka mycket poäng, säger McLaughlin.

Ipswich 400 – V8 Supercars

Bana: Queensland Raceway
Längd: 3120 m
Varvrekord (V8SC): 1:10:0874, Russell Ingall, 2012

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 1/8
10:10 Practice 1 (20 min)
13:15 Practice 2 (20 min)
15:10 Practice 3 (20 min)

Lördag 2/8
11:25 Kval – Race 1 (10 min)
11:45 Kval – Race 2 (10 min)
14:25 Race 1 (33 laps)
16:30 Race 2 (33 laps)

Söndag 3/8
12:55 Kval – Race 3 (20 min)
15:50 Race 3 (65 laps)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(22/38 tävlingar)

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 1634 poäng
2 Jamie Whincup Holden Commodore 1538 (-96)
3 Fabian Coulthard Holden Commodore 1361 (-273)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1355 (-279)
5 James Courtney Holden Commodore 1354 (-280)
6 Craig Lowndes Holden Commodore 1352 (-282)
7 Scott McLaughlin Volvo S60 1211 (-423)
8 Garth Tander Holden Commodore 1135 (-499)
9 David Reynolds Ford Falcon 1099 (-535)
10 Chaz Mostert Ford Falcon 1098 (-536)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 437 (-1197)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

12

JUL

Från krasch till seger för Fredrik Ekblom efter stark teaminsats

Fredrik Ekbloms STCC-helg i Falkenberg gick från krasch till seger efter en stark teaminsats att reparera den tredubbla STCC-mästarens Volvo mellan de båda tävlingarna. – Jag är djupt imponerad av teamet som fick ihop bilen efter kraschen, jag trodde inte jag skulle komma ut till andra tävlingen. Detta är en av mina bästa segrar i karriären, säger Ekblom.
Ekblom satte det snabbaste varvet någonsin av en STCC-bil under kvalet och tog pole position till andra tävlingen. Första tävlingen slutade däremot tidigt efter att Richard Göransson sladdade in i honom och tvingade båda att bryta. Ekbloms bil var svårt skadad och teamet ställdes inför en kamp mot klockan att reparera bilen till andra tävlingen.
 
Med bara minuter kvar stod Ekbloms bil redo och Volvo Polestar Racing-föraren drog sedan upp en överlägsen ledning i tävlingen, dessutom med snabbaste varv. Ekblom korsade mållinjen framför huvudkonkurrenten och BMW-föraren Fredrik Larsson.
– Det är en sak att få bilen på fyra hjul och en annan att få den snabb. Det känns sjukt skönt att komma tillbaka från kraschen och sätta snabbaste varv och segra, säger Ekblom.
 
För Thed Björk blev Falkenberg en utmanande helg med en tredjeplats i första tävlingen, men punktering och niondeplats i andra tävlingen.
– Startar man inte längst fram så får man problem. Flytet och farten satt inte riktigt i helgen och då blir det så här. Tredjeplatsen i första tävlingen var bra, men punkteringen var inte mycket att göra åt i andra tävlingen. Nu tar vi nya tag till Knutstorp efter sommaruppehållet, säger Björk.
 
Även prins Carl Philip hade en omtumlande tävlingshelg där han kolliderade med Linus Ohlsson i första tävlingen men lyckades ändå säkra tionde plats och en SM-poäng. I andra tävlingen fick han likt Björk punktering och korsade mållinjen som tionde man tack vare ett snabbt depåstopp för byte av däck.
– Det har varit en strulig helg, men en strulig helg där jag ändå fick med mig poäng och kände att jag har farten när allt väl stämmer under tävlingarna. Jag tar med mig de positiva punkterna till Knutstorp i augusti, säger prins Carl Philip.
 
I mästerskapet tar Ekblom in på ledande Larsson och är tio poäng bakom. Björk tappar en plats till tredje och är 26 poäng bakom Larsson. STCC går nu in i sommaruppehållet och fortsätter den 23 augusti på Ring Knutstorp i Skåne.
– Mekanikerna har gjort ett fantastiskt jobb med att få ut Ekblom till tävlingen och framförallt att de levererade en bil som var snabbast i hela STCC-fältet. Efter halva säsongen kan vi konstatera att det är väldigt jämnt i toppen och vi ser fram emot en spännande kamp i säsongens sista tävlingshelger, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Personvagnar.
 
Resultat Race 1 – Topp 5
 
1 Philip Forsman BMW SR 27 varv
2 Emma Kimiläinen Saab 9-3 +0.329
3 Thed Björk Volvo S60 +1.989
4 Fredrik Larsson BMW SR +3.173
5 Mattias Andersson Dacia SE +8.117
...
10 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1 varv
DNF Fredrik Ekblom Volvo S60 
 
Resultat Race 2 – Topp 5
 
1 Fredrik Ekblom Volvo S60 27 varv
2 Fredrik Larsson BMW SR +1.360
3 Mattias Andersson Dacia SE +11.068
4 Mattias Lindberg Kia Optima +11.779
5 Richard Göransson Saab 9-3 +12.918
...
9 Thed Björk Volvo S60 +1 varv
10 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +3 varv 
 
STCC Falkenberg Västkustloppet
 
Bana: Falkenberg
Längd: 1843 m
Varvrekord (STCC): 0:43.283, Fredrik Ekblom (2014)
 
TV-sändningar
 
Live på www.svtplay.se
Highlights i SVT2 18.00 lördag 12/7
 
Kalender STCC 2014
 
10/05 Knutstorp
07/06 Göteborg
12/07 Falkenberg
23/08 Knutstorp
06/09 Solvalla
20/09 Mantorp Park
 
Mästerskapsställning - Topp 10
(6/12 tävlingar)
 
1 Fredrik Larsson BMW SR 135 poäng
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 125 (-10)
3 Thed Björk Volvo S60 109 (-26)
4 Mattias Andersson Dacia SE 98 (-37)
5 Richard Göransson Saab 9-3 94 (-41)
6 Linus Ohlsson Kia Optima 75 (-60)
7 Mattias Lindberg Kia Optima 73 (-62)
8 Erik Jonsson BMW SR 60 (-75)
9 Philip Forsman BMW SR 59 (-76)
10 Andreas Wernersson Kia Optima 31 (-104)
13 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 4 (-131)
 
Mediakontakt Polestar
 
Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |

Missa ingenting!

Prenumenera på den senaste informationen från Polestar. 
Vi lämnar inte ut några uppgifter till någon tredje part.
Läs mer om våra integritetspolicy via denna länk.


Land
Dela