Nyheter

 

22

JAN

Polestar lanserar nya motorsport-jackor

Polestar lanserar två nya jackor som bär färgerna från Volvo Polestar Racing-bilarna i STCC och V8 Supercars.
– Vi är mycket glada över att göra våra nya jackor tillgängliga som bär en design inspirerad av våra framgångsrika Polestar-blå tävlingsbilar. Vår ambition har varit att skapa en stark mix av form och funktion med jackorna, likt våra tävlingsbilar, säger Hans Bååth, marknadschef för Polestar.

Designarbetet av de högkvalitativa jackorna har letts av Volvo Polestar Racing-föraren prins Carl Philip och företaget Bernadotte & Kylberg i samarbete med A-One.

”Motorsport Podium Jacket” kommer i svart färg med Polestar-blå detaljer, inspirerad av designen från de segrande Volvo Polestar Racing-bilarna i STCC och V8 Supercars.

”Motorsport Pole Jacket” kommer i en begränsad upplaga med blå och gula färger, inspirerad av den Volvo S60 Polestar STCC-tävlingsbil som prins Carl Philip kör i STCC.

Jackorna har precis gjorts tillgängliga för beställning i Polestars webshop: shop.polestar.com

09

JAN

2014 med Polestar – Ett framgångsrikt år med racing och prestanda

2014 var ett viktigt år för Polestar. Då skedde lanseringen av Polestars första världsomspännande produktionsmodell med Volvo S60 och V60 Polestar och racingteamet tog en dubbeltitel i STCC samt nådde framgångar i debutsäsongen av V8 Supercars.
Under 2014 Polestar-optimerades över 22 000 Volvo-bilar världen över, 750 produktionsbilar såldes, 2 racing-titlar säkrades, 10 racingsegrar säkrades och över 4000 tävlingsvarv kördes. Följ med då vi tittar tillbaka på det gångna året och samtidigt tar en titt på vad som komma skall 2015. 
 
Januari - februari

2014 startade med ett vrål då Polestar avslöjade den nyutvecklade 650-hästars V8-motorn för V8 Supercars. Motorn, som baseras på Volvos V8-motor för gatbilar som tidigare fanns tillgänglig för S80 och XC90, designades, utvecklades och byggdes för racing hos Polestar, ett arbete som leddes av Mattias Evensson, chef för motorutveckling på Polestar.


En kort tid efter motoravslöjandet visades nya Volvo S60 Polestar V8SC-tävlingsbilen genom att Scott McLaughlin körde den över Sydney Harbour Bridge med poliseskort. Bilen byggdes av Polestars australiska racingpartner Garry Rogers Motorsport med assistans från Polestar, främst på motorsidan.


Mars – april

Då våren letat sig till Europa föll hösten över Australien där V8 Supercars-säsongen startade i Adelaide med Clipsal 500-tävlingen. Detta var platsen där Volvo Polestar Racing och framförallt Scott McLaughlin visade vad som komma skall under 2014-säsongen. 20-åringen kvalade tvåa och körde i mål som tvåa efter en spännande kamp på absolut sista varvet med regerande mästaren Jamie Whincup i Polestars absolut första V8 Supercars-tävling.


Mars innebar också lanseringen av generation två av Volvo S60 Polestar i Australia. Modellen var en del av Polestars första pilotprojekt som lanserades 2013, där den här lanseringen markerade introduktionen av det nya faceliftet av Volvo S60. Bilen fick en positiv respons i australisk media:

”They’ve taken a good car and made it better.” – Drive
”There’s now a Volvo V8 Supercar ... and it’s fast. And there’s also now a Volvo S60 performance road car ... and it’s fast too.” – Motoring
 
Maj – juni

Polestar startade STCC 2014-säsongen starkt där Fredrik Ekblom tog pole position och en seger. Teamkollega Thed Björk var inte långt bakom och de båda hade en spännande kamp i första tävlingen, något som lovade en spännande fortsatt säsong.
 
Då sommaren närmade sig Europa och Sverige på allvar avslutade Polestar den första internationella pressprovkörningen med helt nya Volvo S60 och V60 Polestar. Journalister från England, Kanada, Japan, Nederländerna, Sverige, Schweiz och USA fick ett första test av bilarna på kurviga vägar i Skåne med ett starkt mottagande:

”The suspension is magical, grip is abundant, and there's plenty of bite from the big 6-piston Brembo front brakes.” – Road & Track
”One thing is certain: it’s the best Volvo estate ever built.” – CAR

Juli – augusti

Med sommaren i full styrka i Europa la legendariska talkshow-värden Jay Leno beslag på en Volvo V60 Polestar. Leno besökte Top Gear-banan i England för att återskapa ett 20-årigt stunt med namn ”The School Run”.


Produktionen av Volvo S60 och V60 Polestar inleddes i Volvos Torslanda-fabrik, något som markerade den första självständiga partnern som introduceras i Volvos produktionsprocess. 750 bilar producerades totalt och levererades till kunder i Australien, England, Kanada, Nederländerna, Japan, Sverige, Schweiz och USA.

Augusti innebar också introduktionen av Polestar-optimering till Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid. Effekten ökas till 298 hk och 670 Nm, något som gör den till Volvos starkaste dieselmodell någonsin.

September – oktober

I september säkrade Thed Björk sin och Volvo Polestar Racings andra raka STCC-titel efter att ha kämpat sig tillbaka till toppen av mästerskapet efter en tuff start på säsongen. Det var dubbelt firande i säsongsfinalen då Volvo Polestar Racing säkrade teamtiteln, även detta för andra året i rad.
 
 
En månad senare stod Volvo Polestar Racing på startuppställningen till legendariska Bathurst 1000-tävlingen. Scott McLaughlin började helgen starkt med att kvala in på tredje plats och tog kommandot i första hälften av tävlingen med co-drivern Alexandre Prémat. Trots att ha varit i ledningen mer än något annat förarpar slutade tävlingen dessvärre i muren för McLaughlin. Men teamet lämnade tävlingen efter att ha bevisat att de är att räkna med inför 2015.

November – december

I november var det 20 år sedan den första dedikerade prestanda-kombimodellen från Volvo lanserades: Volvo 855 T-5R. Polestar firade jubileet med att ta en 855 T-5R tillsammans med sin nuvarande arvtagare, Volvo V60 Polestar, till Huntington Beach, Kalifornien, USA.

Året och racingsäsongen avslutades starkt för Volvo Polestar Racing av Scott McLaughlin. Nyzeeländaren tog en dubbelseger i näst sista tävlingshelgen på Phillip Island och avslutade säsongen i Sydney med att ta flest och lika många pole positions under säsongen som sexfaldiga mästaren Jamie Whincup.

2015 – Vad är på gång?

Volvo Polestar Racing kommer fortsätta tävla i V8 Supercars och STCC under 2015. Scott McLaughlin och David Wall kommer att köra två Volvo S60-tävlingsbilar i Australien medan föraruppställningen i Sverige kommer att avslöjas inom kort.

Mer nyheter är på gång under första halvan av 2015 kring Polestar Performance vad gäller bilar, optimeringar och mer. Håll er uppdaterade med polestar.com!

Statistik 2014 – STCC & V8SC

Titlar: 2
Segrar: 10
Pallplatser: 18
Pole positions:16
Tävlingar: 54
Poäng: 4693
Tävlingsvarv: 4370

Förare
STCC
Thed Björk
Fredrik Ekblom
Carl Philip Bernadotte

V8SC
Scott McLaughlin
Robert Dahlgren
Alexandre Prémat
Greg Ritter 

07

DEC

Scott McLaughlin styrker starkt debutår i säsongsfinalen

Scott McLaughlin bekräftade Volvo Polestar Racings starka debutår i V8 Supercars under säsongsfinalen i Sydney där han tog en pallplats och priset för flest pole positions. – Det har varit ett fantastiskt år. Vi har uppnått alla mål vi satte inför året och jag kan inte tacka alla nog på GRM och Volvo Polestar i Sverige, säger McLaughlin.
Dramatiken var stor under de tre tävlingarna i säsongsfinalen på Sydneys gator där de två sista tävlingarna blev rödflaggade på grund av åskväder. McLaughlin lyckades ta sin tionde pallplats och tionde pole position som gör att han delar pole position-priset tillsammans med nykrönta mästaren Jamie Whincup.
– Det känns underbart att ta lika många poles som Jamie, mästaren. Det har varit en sanslös säsong och jag kan inte bärga mig inför nästa år. Jag tror verkligen att vi har en bil bra nog för att utmana om titeln. Jag har satt en hög standard och jag är redo att försöka slå dem 2015, säger McLaughlin.

Robert Dahlgren körde sin sista V8 Supercars-tävling innan han återvänder till Sverige med Volvo Polestar Racing nästa år och kämpade hårt i de svåra förhållandena i Sydney.
– Jag förbättrade min fart under hela helgen och kvalet var helt okej med 15:e plats som bästa resultat. Jag körde tyvärr lite för hårt i sista tävlingen som gjorde att jag skadade hjulupphängningen. Men farten i de tre tävlingarna var rätt bra. Totalt sett är jag nöjd och tacksam till teamet, Volvo, Polestar och alla partners. Jag önskar alla lycka till inför nästa år, jag tvivlar inte att de har en stark säsong framför sig 2015, säger Dahlgren.

Debutsäsongen för Volvo Polestar Racing i V8 Supercars 2014 resulterade i fyra segrar, tio pole positions, tio pallplatser, sjätte plats i teammästerskapet och femte plats i förarmästerskapet.
– Resultatet i årets mästerskap har överträffat alla våra förväntningar. Jag är mycket stolt över alla involverade, Scott, Robert, alla på GRM och vår personal som arbetar på projektet i Sverige. Vi är redo att ta nästa steg framåt 2015, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

2015-säsongen av V8 Supercars startar den första mars med Clipsal 500-tävlingen i Adelaide där Volvo Polestar Racing kommer stå redo för en ny utmaning med Scott McLaughlin och nyligen kontrakterade David Wall i de båda Volvo S60 Polestar V8SC-bilarna.

Race 36 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 37 varv
2 Tim Slade Holden Commodore +3.1095
3 David Reynolds Ford Falcon +5.4694
4 Scott McLaughlin Volvo S60 +9.4484
5 Rick Kelly Nissan Altima +10.6047
18 Robert Dahlgren Volvo S60 +30.3315

Race 37 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 23 varv
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.7818
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +1.3247
4 Jason Bright Holden Commodore +2.0090
5 Mark Winterbottom Ford Falcon +2.8275
18 Robert Dahlgren Volvo S60 +17.4785

Race 38 – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 44 varv
2 Garth Tander Holden Commodore +1.8175
3 James Courtney Holden Commodore +5.2885
4 Jamie Whincup Holden Commodore +6.2461
5 Chaz Mostert Ford Falcon +7.5986
8 Scott McLaughlin Volvo S60 +12.0904
DNF Robert Dahlgren Volvo S60

Kval till Race 36 – Topp 5

1 Will Davison Mercedes E63 AMG 1:28.7650
2 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0513
3 David Reynolds Ford Falcon +0.0647
4 Tim Slade Holden Commodore +0.2180
5 David Wall Ford Falcon +0.3130
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.3414
16 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.3556

Kval till Race 37 – Topp 5

1 Jason Bright Holden Commodore 1:27.7889
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.0832
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.1167
4 Jamie Whincup Holden Commodore +0.1350
5 James Courtney Holden Commodore +0.3120
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.2906

Kval till Race 38 - Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:28.3139
2 Garth Tander Holden Commodore +0.0319
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.2076
4 James Courtney Holden Commodore +0.2501
5 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4477
15 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.0357

Sydney 500 – V8 Supercars
 
Bana: Homebush Street Circuit
Längd: 3500 m
Varvrekord (V8SC): 1:28.3839, Craig Lowndes, 2011
 
TV-sändningar
 
Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:
 
Mästerskapsställning - Topp 10
(38/38 tävlingar)
 
1 Jamie Whincup Holden Commodore 3364 poäng
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2778 (-586)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2763 (-601)
4 Craig Lowndes Holden Commodore 2656 (-708)
5 Scott McLaughlin Volvo S60 2509 (-855)
6 James Courtney Holden Commodore 2481 (-883)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 2444 (-920)
8 Fabian Coulthard Holden Commodore 2430 (-934)
9 Garth Tander Holden Commodore 2280 (-1084)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1939 (-1425)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 909 (-2455)
 
Mediakontakt Polestar
 
Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

06

DEC

Scott McLaughlin tar årets tionde pallplats i regnkaos

Scott McLaughlin tog sin tionde pallplats för året i V8 Supercars under regnkaos i säsongsfinalen på Sydneys gator. – De var de värsta förhållanden jag någonsin kört i, säger McLaughlin.
Första tävlingen kördes i torra förhållanden där McLaughlin klättrade två platser från sjätte plats på startuppställningen till fjärde plats i mål. Andra tävlingen startade i torra förhållanden, men ett åskväder drog in efter ungefär 12 varv i tävlingen och fyllde banan med vatten.

McLaughlin startade trea och höll den positionen efter att regnkaoset började när alla förare kastade sig i depå för att byta till regndäck. Tävlingen stoppades temporärt för att se om väderförhållandena skulle förbättras. Men tävlingsledaren beslöt att stoppa tävlingen bakom safety car med McLaughlin på tredje plats.

– Det var verkligen hårigt, men det var samma för alla. Det skulle varit kul att komma igång igen (efter safety car-perioden), men som Jamie [Whincup] sa skulle det blivit kaos. Jag är nöjd med tredje plats och bilen fungerade bra i båda tävlingarna, säger McLaughlin.

Robert Dahlgren slutade på 22:a plats i båda tävlingarna och hade en tuff utmaning att lära sig den, för honom, nya banan under så svåra förhållanden.
– Himlen öppnade sig verkligen och det bara öste ner. Att avsluta tävlingen i förtid var rätt beslut. Kvalet gick rätt bra tidigare i dag och vi var rätt snabba i tävlingen. Förhoppningsvis får vi en torr tävling i morgon, säger Dahlgren.

McLaughlin behåller femteplatsen i mästerskapet inför årets absolut sista V8 Supercars-tävling i morgon med start 15:40 lokal tid.

Race 36 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 37 varv
2 Tim Slade Holden Commodore +3.1095
3 David Reynolds Ford Falcon +5.4694
4 Scott McLaughlin Volvo S60 +9.4484
5 Rick Kelly Nissan Altima +10.6047
18 Robert Dahlgren Volvo S60 +30.3315

Race 37 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 23 varv
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.7818
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +1.3247
4 Jason Bright Holden Commodore +2.0090
5 Mark Winterbottom Ford Falcon +2.8275
18 Robert Dahlgren Volvo S60 +17.4785

Kval till Race 36 – Top 5

1 Will Davison Mercedes E63 AMG 1:28.7650
2 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0513
3 David Reynolds Ford Falcon +0.0647
4 Tim Slade Holden Commodore +0.2180
5 David Wall Ford Falcon +0.3130
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.3414
16 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.3556

Kval till Race 37 – Topp 5

1 Jason Bright Holden Commodore 1:27.7889
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.0832
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.1167
4 Jamie Whincup Holden Commodore +0.1350
5 James Courtney Holden Commodore +0.3120
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.2906

Sydney 500 – V8 Supercars

Bana: Homebush Street Circuit
Längd: 3500 m
Varvrekord (V8SC): 1:28.3839, Craig Lowndes, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 5/12
09:30 Test 1 (20 min)
11:45 Test 2 (20 min)
14:20 Test 3 (20 min)

Lördag 6/12
09:00 Test 4 (20 min)
11:15 Kval till Race 36 (10 min)
11:35 Kval till Race 37 (10 min)
14:30 Race 36 (37 varv)
16:50 Race 37 (37 varv)

Söndag 7/12
11:05 Qualifying for Race 38 (20 min)
13:30 Top 10 Shootout (30 min)
15:40 Race 35 (74 varv)

TV-sändningar

Australien:
 
Mästerskapsställning - Topp 10
(37/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 3244 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2715 (-529)
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2628 (-616)
4 Craig Lowndes Holden Commodore 2602 (-642)
5 Scott McLaughlin Volvo S60 2419 (-825)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2361 (-883)
7 James Courtney Holden Commodore 2352 (-892)
8 Chaz Mostert Ford Falcon 2333 (-911)
9 Garth Tander Holden Commodore 2142 (-1102)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1932 (-1312)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 909 (-2335)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

03

DEC

Scott McLaughlin jagar segrar och pole-pris i säsongsfinalen

Volvo Polestar Racing-förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren är redo inför säsongsfinalen av V8 Supercars 2014 i Sydney i helgen. McLaughlin jagar fler segrar och att säkra priset för flest pole positions.
– Vi kommer med alla vapen dragna för att ta nya segrar och dessutom att ta utmärkelsen för flest pole positions i år, säger McLaughlin.

Nyzeeländaren är en pole bakom nykrönta mästaren Jamie Whincup som har tio pole positions med tre kvar att kämpa om i helgen.

En annan kamp för McLaughlin i Sydney är den om femteplatsen i mästerskapet där fyra förare är inom 30 poäng. McLaughlin klättrade från åttonde till femte plats i förra tävlingen där han tog Volvo Polestar Racings bästa V8 Supercars-resultat hittills med två segrar.

– Bilen är bra på stadsbanor som Sydney. Den är snabb i kvalen och den börjar bli mycket bättre i tävlingarna dessutom. Vi har haft ett fantastiskt år och jag vill verkligen avsluta det i topp fem samt lägga en bra grund för ett starkt resultat nästa år, säger McLaughlin.

Robert Dahlgren kommer att köra sin sista V8 Supercars-tävlingshelg i helgen innan han flyttar till Sverige igen inför 2015 för nya uppdrag med Volvo Polestar Racing i Europa.

– Jag ska verkligen njuta av min sista tävling i mästerskapet innan jag beger mig till Sverige. Jag har gjort mina förberedelser inför helgen och känner mig redo, vi får se vad helgen kommer att ge, säger Dahlgren.

Säsongsfinalen av V8 Supercars 2014 börjar på fredag med tre testpass, följt av kval och två tävlingar på lördag. Söndag avslutar säsongen med ett sista kvalpass inför den 35:e och sista tävlingen för året.

Sydney 500 – V8 Supercars

Bana: Homebush Street Circuit
Längd: 3500 m
Varvrekord (V8SC): 1:28.3839, Craig Lowndes, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 5/12
09:30 Test 1 (20 min)
11:45 Test 2 (20 min)
14:20 Test 3 (20 min)

Lördag 6/12
09:00 Test 4 (20 min)
11:15 Kval till Race 36 (10 min)
11:35 Kval till Race 37 (10 min)
14:30 Race 36 (37 varv)
16:50 Race 37 (37 varv)

Söndag 7/12
11:05 Qualifying for Race 38 (20 min)
13:30 Top 10 Shootout (30 min)
15:40 Race 35 (74 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:
 
Mästerskapsställning - Topp 10
(35/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 3094 poän
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2642 (-452)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2547 (-547)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2508 (-586)
5 Scott McLaughlin Volvo S60 2295 (-799)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2280 (-814)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 2273 (-821)
8 James Courtney Holden Commodore 2265 (-829)
9 Garth Tander Holden Commodore 2064 (-1030)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1875 (-1219)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 859 (-2235)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

26

NOV

David Wall tävlar för Volvo Polestar Racing 2015

Australiern David Wall kommer att tävla för Volvo Polestar Racing i nästa säsong av V8 Supercars tillsammans med Scott McLaughlin.
Den dubbla Australiska GT-mästaren kommer att köra sin fjärde säsong i V8 Supercars 2015 efter att tidigare ha tävlat med Brad Jones Racing och Dick Johnson Racing.

Wall kommer att köra Volvo Polestar Racings S60-tävlingsbil med nummer 34 under 2015-säsongen där teamet satsar på att ta nästa steg framåt efter en debutsäsong som överträffat alla förväntningar.

– Jag kan inte förklara hur ivrig jag är att ansluta Volvo Polestar Racing i V8 Supercars nästa år. Jag är verkligen imponerad över deras resultat under årets säsong som var deras första. Detta är en stor möjlighet för mig och jag hoppas kunna ta bra resultat tillsammans med min nya stallkollega Scott, säger Wall.

Ägaren av GRM, Volvo och Polestars partner kring V8 Supercars-projektet i Australien, Garry Rogers kommenterade:

– Jag har tävlat en hel del tillsammans med Davids pappa Des. Om David visar samma uthållighet och beslutsamhet som sin pappa så kommer han definitivt nå framgångar med oss. Självklart kommer det bli en utmaning för både David och oss, men jag håller koll på alla förare i mästerskapet och David har visat sin förmåga. Jag är säker på att vi kommer ge honom en bil som som gör det möjligt för honom att visa sin potential, säger Rogers.

Polestars vd Christian Dahl tillade:

– Vi är glada att ha David med oss och vi hoppas att han kan utvecklas tillsammans med oss och ta nästa steg framåt i V8 Supercars 2015, säger Dahl.

David Wall
Född: 19 januari 1983
Bor: Sydney
V8SC-debut: Philip Island, 2009
Meriter
2013 – Bathurst 12-timmars, 1:a
2010 – Australian GT Championship, mästare
2009 – Australian GT Championship, mästare
2007 – Australian GT Championship, 3:a

24

NOV

Kalendern för STCC 2015 avslöjad

Kalendern för STCC 2015 har avslöjats och innehåller sju tävlingshelger med start på nya Skövde Airport Race i maj och final på Ring Knutstorp i september.

Volvo Polestar Racing och regerande STCC-mästaren Thed Björk var på plats i Skövde under en presskonferens där kalendern avslöjades. Björk fick möjlighet att köra på delar av den planerade banan på Skövde flygplats.

 

– Jag ser fram emot att tävla i Skövde, speciellt då den här typen av flygplatsbanor passar mig riktigt bra. Det kommer att bli en spännande tävling här, med vad som verkar vara goda möjligheter för omkörningar och tät racing, säger Björk.

 

Andra nyheter i kalendern inkluderar comeback för klassiska racingbanorna Anderstorp och Karlskoga.

 

Kalender STCC 2015

 

8-9 maj STCC Volvo Race Skövde

29-30 maj Anderstorp

5-6 juni Göteborg City Race

10-11 juli Västkustloppet, Falkenberg

14-15 augusti Kanonloppet, Gelleråsen

11-12 september Solvalla

25-26 september Ring Knutstorp

 

21

NOV

Robert Dahlgren avslutar V8 Supercars-uppdrag i Australien

Volvo Polestar Racing-föraren Robert Dahlgren avslutar sitt uppdrag i V8 Supercars efter årets säsongsfinal i Sydney.
Dahlgren har varit en nyckel i etableringen av Volvo Polestar Racings framgångsrika debutsäsong i V8 Supercars. Hans globala erfarenhet av motorsport innebär att han fortsätter spela en viktig roll i ett antal nya uppdrag i Sverige med såväl Polestar som Volvo under 2015 och framåt.

– Att ha varit involverad i en framgångsrik debutsäsong i V8 Supercars känns oerhört givande och jag är stolt att ha spelat en nyckelroll i utvecklingen av den nya bilen och motorn samt att föra samman GRM i Melbourne och Polestar i Göteborg, säger Dahlgren.

– Hela GRM-teamet och de australiska fansen har varit oerhört välkomnande för mig och min familj. V8 Supercars är utan tvekan ett av de bästa racingmästerskapen i världen och jag lämnar Australien med många glada minnen.

Ägaren av GRM, Volvo och Polestars partner kring V8 Supercars-satsningen i Australien, Garry Rogers kommenterade:

– Vi på GRM är oerhört tacksamma gentemot Robert och den assistans samt professionalism som han har uppvisat under sitt 12-månaderskontrakt. Även om inte de rena resultaten på banan har visat vikten av Roberts input så har hans arbete varit oerhört uppskattat och vi skulle inte vara där vi är i dag utan honom, säger Rogers.

– Robert har ett mycket gott ingenjörssinne och hans kunskaper om processerna inom både Volvo och Polestar har varit extremt hjälpsamma med vår övergång till ett fabriksteam. Jag önskar honom och hans familj all lycka i deras resa till Sverige, säger Rogers.

Polestars ägare Christian Dahl tillade:

– Roberts resultat på banan är vad vi kunde förvänta oss med en ny bil, ny ingenjör och nya banor. Dock har han genomfört uppgifterna kring utvecklingsarbetet mellan Göteborg och Melbourne bättre än vi kunde förväntat oss. Nu behöver vi Robert på hemmaplan igen för kommande projekt, säger Dahl.

Mer information kring Volvo Polestar Racings föraruppställning i V8 Supercars 2015 kommer att kommuniceras inom kort.

16

NOV

Dramatisk dubbelseger för Scott McLaughlin på Phillip Island

Scott McLaughlin tog en dramatisk dubbelseger för Volvo Polestar Racing under V8 Supercars-helgen på Phillip Island, något som tar honom från åttonde till femte plats i mästerskapet. – Jag i extas! Det var en fantastisk fight med Lowndes i första tävlingen och ett fantastiskt slut på sista tävlingen, säger McLaughlin.
21-åringen ledde första tävlingen från start till mål från pole position och var under hårt tryck från Red Bull Racing-förarna Craig Lowndes och nykrönta mästaren Jamie Whincup genom hela tävlingen.

Men den riktiga dramatiken kom i den sista tävlingen på 45 varv. McLaughlin tog ledningen i första kurvan från Whincup från andra startruta. Volvo-föraren tappade sedan en plats till Holden-föraren Garth Tander i depåstoppen när McLaughlin tog i mer bränsle jämfört med Tander, något som skulle visa sig avgörande.

McLaughlin tog in starkt på Tander under de sista tio varven och var precis bakom Holden-föraren under de avgörande varven. Precis när det såg ut som att McLaughlin fick nöja sig med andra plats fick Tander slut på bränsle i den absolut sista kurvan på det sista varvet. McLaughlin passerade Tander och tog sin femte seger för året med 0.4521 sekunders marginal.
– Jag känner för Garth (Tander) och på sitt sätt var det tur. Men min bil var bra genom hela tävlingen och jag visste att jag hade kvar grepp i däcken för att attackera honom. Det var däremot riktigt svårt på grund av den ”smutsiga” luften bakom då jag fick mycket understyrning ut på raksträckan. Jag är riktigt glad över att ta två segrar, klättra till femte plats i mästerskapet och ta min nionde pole för året, säger McLaughlin.

Teamkompis Robert Dahlgren hade en kämpahelg med 19:e plats som bästa kvalresultat och 22:a plats som bästa tävlingsresultat.
– Det var en tuff helg för mig, vi fick bara inte till det. Vi hade problem under gårdagen som fortsatte i dag. Vi får ta mer tid till att analysera detta och förhoppningsvis komma stärkta till Sydney, säger Dahlgren.

Den femte segern, nionde polen och femteplatsen i mästerskapet bekräftar styrkebeskedet vad gäller formen av Volvo S60 Polestar V8SC i sin debutsäsong av V8 Supercars.
– Vi är mycket glada över att ta vår bästa helg för året och ha en resultatkurva som pekar rakt upp i de sista tävlingarna inför 2015-säsongen. Scott och teamet gjorde en fantastisk insats i helgen och det är självklart extra trevligt att ha den dramatiska avslutningen på sista tävlingen för oss och alla fans, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Race 35 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 45 varv
2 Gart Tander Holden Commodore +0.4521
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +4.9815
4 Jamie Whincup Holden Commodore +5.3950
5 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +12.9998
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +43.6639

Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +3.5940
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +6.3745
4 Garth Tander Holden Commodore +7.3985
5 Todd Kelly Nissan Altima +13.1304
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +13.5720
23 Robert Dahlgren Volvo S60 +45.1471

Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.3763
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.9243
4 Garth Tander Holden Commodore +1.4138
5 Michael Caruso Nissan Altima +5.0894
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +49.5207

Kval till Race 35 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:31.1812
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0739
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.2055
4 Garth Tander Holden Commodore +0.2122
5 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.2479
19 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.7467

Kval till Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:31.0578
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1315
3 Craig Lowndes Holden Commodore +0.2095
4 Todd Kelly Nissan Altima +0.2592
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.2849
9 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4769
20 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.1106

Kval till Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:31.3935
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0864
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2564
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4842
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.5537
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.0731

Phillip Island 400 – V8 Supercars

Bana: Phillip Island Grand Prix Circuit
Längd: 4445 m
Varvrekord (V8SC): 1:32.0246, Jamie Whincup, 2013

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(34/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 3094 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2642 (-452)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2547 (-547)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2508 (-586)
5 Scott McLaughlin Volvo S60 2295 (-799)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2280 (-814)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 2273 (-821)
8 James Courtney Holden Commodore 2265 (-829)
9 Garth Tander Holden Commodore 2064 (-1030)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1875 (-1219)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 859 (-2235)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

15

NOV

Scott McLaughlin säkrar fjärde V8 Supercars-segern på Phillip Island

Scott McLaughlin säkrade sin fjärde V8 Supercars seger och nionde pole position för året i helgens första tävling på Phillip Island. – Det var hårt och jag är riktigt glad att ta ännu en seger och pole. Jag var väldigt lycklig när jag tog min första pole för året och nu har jag nio, förhoppningsvis blir det fler och vi kommer kämpa vidare hårt, säger McLaughlin.
21-åringen startade från pole och ledde tävlingen från början till slut, men kom under hårt tryck i slutskedet från Red Bull Racing Australia-förarna Craig Lowndes och Jamie Whincup.
– Bilen var rätt svårkörd och jag gav allt jag hade. Jag visste platserna där Lowndes skulle försöka köra om på sista varvet och jag hade honom där. Det var en riktigt kul fight, säger McLaughlin.

I andra tävlingen kämpade McLaughlin sig upp från nionde till sjätte plats, bara 0.4416 sekunder från Nissan-föraren Todd Kelly på femte plats.

Stallkompis Robert Dahlgren hade två tunga tävlingar med 20:e som bästa kvalresultat och 22:a plats som bästa tävlingsresultat.
– Vi hade en riktigt tung dag. Jag gjorde någon miss i kvalet och vi fick inte till ett par saker som vi försökte med inställningarna. Vi försökte hitta problemet mellan de båda tävlingarna, men något är inte som det ska vara. Men jag är glad att jag är i ett starkt team med bra mekaniker, så förhoppningsvis hittar vi det vi letar efter inför morgondagen, säger Dahlgren.

Philip Island 400-helgen fortsätter i morgon med ett sista kval och en sista tävling.

Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +3.5940
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +6.3745
4 Garth Tander Holden Commodore +7.3985
5 Todd Kelly Nissan Altima +13.1304
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +13.5720
23 Robert Dahlgren Volvo S60 +45.1471

Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 23 varv
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.3763
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.9243
4 Garth Tander Holden Commodore +1.4138
5 Michael Caruso Nissan Altima +5.0894
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +49.5207

Kval till Race 34 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 1:31.0578
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1315
3 Craig Lowndes Holden Commodore +0.2095
4 Todd Kelly Nissan Altima +0.2592
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.2849
9 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4769
20 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.1106

Kval till Race 33 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:31.3935
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0864
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2564
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4842
5 Michael Caruso Nissan Altima +0.5537
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.0731

Phillip Island 400 – V8 Supercars

Bana: Phillip Island Grand Prix Circuit
Längd: 4445 m
Varvrekord (V8SC): 1:32.0246, Jamie Whincup, 2013

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 14/11
10:05 Test 1 (20 min)
11:45 Test 2 (20 min)
13:50 Test 3 (20 min)

Lördag 15/11
11:50 Kval till Race 33 (10 min)
12:10 Kval till Race 34 (10 min)
14:30 Race 33 (23 varv)
16:35 Race 34 (23 varv)

Söndag 16/11
13:05 Kval till Race 35 (20 min)
15:55 Race 35 (45 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(34/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2974 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2513 (-461)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2469 (-505)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2397 (-577)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 2223 (-751)
6 Chaz Mostert Ford Falcon 2219 (-755)
7 James Courtney Holden Commodore 2199 (-775)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 2145 (-829)
9 Garth Tander Holden Commodore 1926 (-1048)
10 Michael Caruso Nissan Altima 1791 (-1183)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 820 (-2154)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |

Missa ingenting!

Prenumenera på den senaste informationen från Polestar. 
Vi lämnar inte ut några uppgifter till någon tredje part.
Läs mer om våra integritetspolicy via denna länk.


Land
© 2015 Polestar all rights reserved