Nyheter

 

18

OCT

Välkommen till Polestars nya webbshop

Polestars nya webbshop är här med officiell Polestar-merchandise tillgänglig för beställning och leverans över hela världen.
Affären erbjuder ett brett utbud av merchandise, som inkluderar den senaste What Matters-kollektionen, med jackor, väskor, kepsar, mobilskal och mycket mer.

Vi kommer uppdatera utbudet kontinuerligt med fler produkter framöver. Bege dig till shop.polestar.com för att placera din order i dag!

12

OCT

Ledning och krascher för Volvo Polestar Racing på Bathurst

En stark start av Bathurst 1000 där Scott McLaughlin ledde i nära hälften av tävlingen byttes mot dramatik vid halvtid där båda bilarna kraschade. – Jag är väldigt besviken över resultatet, vi hade en riktigt bra bil som vi kunde vunnit med, säger McLaughlin.
21-åringen gjorde en imponerande start där han tog sig förbi Shane Van Gisbergen och Mark Winterbottom från tredje startruta till ledning innan första kurvan. McLaughlin och co-drivern Alexandre Prémat ledde nära nog halva tävlingen efter de första depåstoppen.

Även Robert Dahlgren och Greg Ritter gjorde en stark första halva av tävlingen där de var uppe på femte plats som bäst.

Men framgången byttes mot krascher vid halvtid i samma kurva för båda bilarna med bara fyra varvs skillnad. Dahlgren gjorde ett misstag och slog i muren i The Cutting-kurvan, något som betydde en bruten tävling.
– Allt gick vår väg i början och Greg gjorde ett riktigt bra jobb. Vi klättrade från 20:e plats på startuppställningen och var definitivt på väg mot ett topp tio-resultat. Dessvärre gjorde jag ett misstag som var riktigt kostsamt och jag tycker synd om teamet, säger Dahlgren.
– Vi fick till bilen bättre under tävlingen och rullade på mot ett bra resultat. Sedan gjorde Robert tyvärr ett misstag, som är väldigt enkelt att göra på den här banan. Men jag är stärkt av vår fart under tävlingen och ser fram emot nästa tävling, säger Ritter.

McLaughlin fick Van Gisbergen på insidan i The Cutting-kurvan på varv 119, gick brett och slog i muren. Det var däremot ingen kontakt mellan de båda förarna.
– Jag visste inte att han gick på insidan av mig förrän i sista sekund och fick betala för det. Jag hamnade i det smutsiga spåret på utsidan och kunde inte ta mig ur det. Det var en schysst manöver, men jag kunde varken svänga in eller hänga kvar på utsidan, säger McLaughlin.

McLaughlin lyckades ta bilen tillbaka i depå för reparationer. Efter en imponerande insats av teamet kunde McLaughlin återta tävlingen men var 11 varv bakom ledarna och slutade på 17:e plats.
– Jag är självklart besviken, vi kunde slutat på pallen. Men jag klandrar inte Scott, han har gjort en riktigt stark insats och vi gör alla misstag. Det är en del av racing och jag är väldigt nöjd med min instats. Jag ser fram emot nästa års Bathurst 1000, säger Prémat.

Årets 1000 kilometer av Bathurst var fylld med fram och motgångar för Volvo Polestar Racing. Medan krascher avslutade tävlingen visade alla fyra förare stark form och McLaughlin/Prémat var med i kampen om segern.
– Det var ett frustrerande slut på en spännande tävling. Men vi tar de positiva sakerna med oss. Teamet gjorde en fantastisk insats med att reparera bilen mitt under tävlingen, Scott fortsätter att imponera och vi ledde nära hälften av vår första Bathurst 1000-tävling. Vi ser utan tvekan fram emot att ta oss an nästa års tävling, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Race 30 – Topp 5

1 Mostert/Morris Ford Falcon 161 varv
2 Moffat/Douglas Nissan Altima +4.0936
3 Percat/Gavin Holden Commodore +8.5254
4 Davison/Davison Mercedes E63 AMG +10.3839
5 Whincup/Dumbrell Holden Commodore +11.8703
17 McLaughlin/Prémat Volvo S60
DNF Dahlgren/Ritter

Top 10 Shootout – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2:06.3267
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3122
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4515
4 Jason Bright Holden Commodore +0.7164
5 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.7301

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(30/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2547 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2250 (-297)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2208 (-339)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2096 (-451)
5 James Courtney Holden Commodore 2096 (-451)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2024 (-523)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1994 (-553)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1785 (-762)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-885)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1542 (-1005)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1884)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

11

OCT

Scott McLaughlin säkrar topp tre i Bathurst 1000-kvalet

Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin säkrade tredje startruta inför legendariska Bathurst 1000-tävlingen efter dagens Top 10 Shootout-pass. – Vi har säkrat ett gediget utgångsläge inför ”The Great Race”. Självklart siktade jag på pole position, men jag var lite väl försiktig på mitt varv. Men detta är första gången i år som vi har en bil som är bättre i racepace jämfört med kvalpace så ser det bra ut för morgondagen, säger McLaughlin.
Beslut om vem som ska starta tävlingen i morgon mellan McLaughlin och co-drivern Alexandre Prémat är inte taget ännu, men fransmannen är hoppfull inför morgondagen.
– Scott har gjort ett riktigt bra jobb i kvalet och bilen är fantastisk. Vi har redan plockat två platser från femte plats i går till tredje i dag, nu behöver vi bara två platser till i morgon, säger Prémat med ett leende.

Teamkollegorna Robert Dahlgren och Greg Ritter kommer starta från 21:a plats i den andra Volvo S60 Polestar V8SC-bilen.
– Vi har fokuserat på att få en bil som är säker och snabb runt Mount Panorama. Både Greg och jag har kunnat sätta jämna varvtider, så jag tror vi kommer ha en bra tävling i morgon, säger Dahlgren.
– Jag har en bra känsla inför tävlingen och jag ser verkligen fram emot att starta min 16:e Bathurst 1000. Bilen ser bra ut och jag hoppas vi kan klättra i morgon, säger Ritter.

Bathurst 1000-tävlingen startar 10:30 lokal tid i morgon där Volvo Polestar Racing-förarna ställs inför årets tuffaste V8 Supercars-tävling på den legendariska Mount Panorama-banan.

Top 10 Shootout – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2:06.3267
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3122
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4515
4 Jason Bright Holden Commodore +0.7164
5 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.7301

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Torsdag 9/10
11:05 Test 1 (50 min)
13:15 Test 2 (45 min)
15:10 Test 3 (50 min)

Fredag 10/10
09:30 Test 4 (45 min)
13:10 Test 5 (50 min)
15:00 Qualifying (40 min)

Lördag 11/10
10:20 Test 6 (50 min)
17:10 Top 10 Shootout (45 min)

Söndag 12/10
07:50 Warm Up (20 min)
10:30 Race 29 (161 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(29/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2325 points
2 Craig Lowndes Holden Commodore 2052 (-273)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2046 (-279)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1982 (-343)
5 James Courtney Holden Commodore 1964 (-361)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1856 (-469)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1694 (-631)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1677 (-648)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-663)
10 David Reynolds Ford Falcon 1402 (-923)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1662)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

10

OCT

Volvo Polestar Racing kvalar topp fem på Bathurst

Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin tog sin Volvo S60 Polestar till topp fem under Bathurst 1000-kvalet i Australien, något som innebär en plats i morgondagens Top 10 Shootout. – Bilen var riktigt bra i kvalet och jag ser fram emot shootout-passet. Vi har definitivt en bra chans både i morgon och i söndagens tävling, säger McLaughlin.
McLaughlin var femte snabbast i kvalet medan teamkollega Robert Dahlgren var 22:a snabbast efter att ha missat viktig träningstid under gårdagens test efter en mindre krasch i tredje passet.
– Det var viktigt för mig att göra många varv. Tyvärr fick jag inte speciellt många varv i går och det påverkade kvalet. Men jag har förbättrat mina tider hela dagen och trots att jag inte kom upp i den farten jag ville så är tävlingen lång och jag ser fram emot den. Jag tror vi kommer ha ett bra race-pace, säger Dahlgren.

Co-drivers Alexandre Prémat och Greg Ritter var konkurrenskraftiga i testpassen med Prémat tredje snabbaste i fjärde passet.
– Farten i bilen har varit fantastiskt bra. Jag ser fram emot att titta på Scott i morgondagens shootout och att starta tävlingen från en stark position, säger Prémat.
– Vi hade en helt ok dag. Det kommer att bli en lång dag på söndag och jag ser fram emot att göra ännu en Bathurst 1000-tävling tillsammans med Dahlgren, säger Ritter.

McLaughlin är en av de tio förarna i morgondagens Top 10 Shootout där de tio främsta positionerna på startuppställningen avgörs där förarna får ett flygande varv var att sätta en varvtid. Passet börjar 17:10 lokal tid i morgon.

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Torsdag 9/10
11:05 Test 1 (50 min)
13:15 Test 2 (45 min)
15:10 Test 3 (50 min)

Fredag 10/10
09:30 Test 4 (45 min)
13:10 Test 5 (50 min)
15:00 Qualifying (40 min)

Lördag 11/10
10:20 Test 6 (50 min)
17:10 Top 10 Shootout (45 min)

Söndag 12/10
07:50 Warm Up (20 min)
10:30 Race 29 (161 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(29/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2325 points
2 Craig Lowndes Holden Commodore 2052 (-273)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2046 (-279)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1982 (-343)
5 James Courtney Holden Commodore 1964 (-361)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1856 (-469)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1694 (-631)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1677 (-648)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-663)
10 David Reynolds Ford Falcon 1402 (-923)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1662)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

07

OCT

Volvo Polestar Racing siktar mot pallen på Bathurst

Volvo är tillbaka på legendariska Bathurst 1000-tävlingen i helgen, 16 år efter den klassiska segern med Volvo S40 Super Touring 1998. I år siktar Volvo Polestar Racing att vara tillbaka på pallen.
– Jag är riktigt laddad att åka till Bathurst som fabriksförare för Volvo. Tävlingen är så häftig och jag tror verkligen att vi har en bra chans för ett starkt resultat här, säger Scott McLaughlin.

V8 Supercars-förarna kommer att kämpa över 1000 kilometer för segern i den legendariska tävlingen som är den andra av tre långlopp i årets mästerskap. Långloppstävlingarna började med Sandown 500 för en månad sedan där McLaughlin och co-driver Alexandre Prémat kämpade om en pallplats fram till att en incident i depån satte stopp för dem.

– Jag ser fram emot att återvända till Bathurst och med tanke på farten Volvo har haft så kommer vi köra för en pallplats i helgen. Jag har kört på de flesta stora racingbanor i världen, men Bathurst är helt otroligt bra, säger Prémat.

Robert Dahlgren kommer att köra sin första Bathurst 1000-tävling och är säker på att banan kommer att passa Volvo S60 Polestar-tävlingsbilen.

– Vi gjorde bra framsteg i Sandown och jag är optimistisk inför Bathurst. Banan kommer passa Volvon riktigt bra, den är snabb och har ett bra flöde. Jag ser verkligen fram emot helgen, detta är en sådan tävling du bara måste köra minst en gång i livet, säger Dahlgren.

Greg Ritter står för erfarenheten som co-driver till Dahlgren och gör sin 16:e Bathurst 1000-tävling i år.

– Jag ser fram emot Bathurst varje år och speciellt årets tävling med tanke på farten som teamet haft med bilen den här säsongen, säger Ritter.

Mount Panorama-banan, som ligger utanför staden Bathurst, mäter sex kilometer och har en mix av snabba och långsamma kurvor med en höjdskillnad på totalt 174 meter.

Bathurst 1000-helgen 2014startar med träning på torsdag, följt av kval på fredag och lördag. Tävlingen börjar 10:30 lokal tid på lördag och inkluderar depåstopp med däckbyte, tankning, service och obligatoriska förarbyten.

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Torsdag 9/10
11:05 Test 1 (50 min)
13:15 Test 2 (45 min)
15:10 Test 3 (50 min)

Fredag 10/10
09:30 Test 4 (45 min)
13:10 Test 5 (50 min)
15:00 Qualifying (40 min)

Lördag 11/10
10:20 Test 6 (50 min)
17:10 Top 10 Shootout (45 min)

Söndag 12/10
07:50 Warm Up (20 min)
10:30 Race 29 (161 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(29/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2325 points
2 Craig Lowndes Holden Commodore 2052 (-273)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2046 (-279)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1982 (-343)
5 James Courtney Holden Commodore 1964 (-361)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1856 (-469)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1694 (-631)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1677 (-648)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-663)
10 David Reynolds Ford Falcon 1402 (-923)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1662)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

05

OCT

Film: Thed Björks resa till STCC-titlen 2014

Thed Björk säkrade sin tredje STCC-titel på Mantorp Park för två veckor sedan. Följ med Volvo Polestar Racing-föraren under finalhelgen i vår senaste film.

Björk lyckades säkra sin andra raka STCC-titel, något som bara tre förare lyckats med honom innan sedan mästerskapets start för 18 år sedan. Men resan dit var inte helt rak.

 

Säsongen började tungt för Björk som var femte plats i mästerskapet efter premiären i Knutstorp. Efter det kämpade han sig sakta men säkert tillbaka mot ledningen och anlände till finalen med 31 poängs ledning över huvudrivalen och BMW-föraren Fredrik Larsson.

 

För att Björk skulle säkra titeln behövde han en fjärdeplats om Larsson vann tävlingen. Följ med Björk och hans ingenjör Per Blomberg under den avgörande finaldagen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=37IUGl9ol_Y 

03

OCT

Volvo S60 och V60 Polestar – What our race drivers drive to work

Polestar har tävlat med Volvo-bilar sedan starten av företaget 1996. Otaliga timmar av förberedelser, utveckling, erfarenheter och segrar på racingbanor världen över.
Nya Volvo S60 och V60 Polestar är vårt första steg till prestandabilsmarknaden där vi tar våra samlade kunskaper om att ta Volvo-bilar till gränsen vidare till kunder på utvalda marknader över världen.

Vår ambition med Volvo S60 och V60 Polestar var att skapa en prestandabil för alla säsonger. Oavsett väder. Oavsett vägtyp. Oavsett förhållanden.

Bilarna är baserade på våra ingenjörers och förares kunskaper och erfarenheter från racingbanorna, kombinerat med deras visioner om den optimala prestandabilen för hela året.

– Att skapa en prestandabil för alla säsonger är precis som att skapa inställningarna för den perfekta tävlingsbilen, säger Thed Björk, trefaldig och regerande STCC-mästare för Volvo Polestar Racing.

– För att skapa en mästerskapssegrande tävlingsbil är målet alltid att utveckla en bil som jag som förare kan lita på i alla situationer. Oavsett om det handlar om ett snabbt kvalvarv eller en trebils-fight om ledningen på sista varvet. Vi måste ha körbarhet i alla situationer. Precis som på vanlig väg. Vi vill ha en bil som vi kan leva med hela året, oavsett om det är solsken eller snö, en söndagstur eller en långfärd med familjen, och samtidigt kunna njuta av prestandan. Jag är mycket nöjd med vad vi har skapat med Volvo S60 och V60 Polestar.

Resultatet är Volvo S60 och V60 Polestar – What our race drivers drive to work: https://www.youtube.com/watch?v=WCo-ggsxbOQ

Mer information om bilarna på www.nextpolestar.com

20

SEP

Thed Björk och Volvo Polestar Racing STCC-mästare 2014

Thed Björk säkrade sin andra raka STCC-titel i säsongsfinalen på Mantorp Park samtidigt som Volvo Polestar Racing tog teamtiteln för andra året i rad. – Känslan är obeskrivbar! Jag har fått kämpa hårt tillsammans med teamet som har gjort ett perfekt arbete under hela året. Att få kröna säsongen med min tredje STCC-titel är helt underbart och något jag värderar oerhört högt i min racingkarriär, säger Björk.
Fredrik Ekblom tog hand om SM-bronset efter att ha säkrat sin 30:e STCC-seger i årets absolut sista tävling.
– En väldigt skön avslutning på året efter en riktigt rolig kamp med Thed i tävlingen. Jag är inte nöjd med bronsmedaljen, vi hade lite för mycket strul för att kunna utmana om titeln. Men jag har haft farten att segra hela året och det är det viktiga för mig, säger Ekblom. 

Prins Carl Philip hade en tung helg där han bröt första tävlingen och slutade på 13:e plats i andra, men sammanfattar ändå säsongen positivt.
– Jag är inte nöjd med helgen resultatmässigt. Men jag tar det positiva med mig från årets säsong där vi har tagit viktiga steg framåt. Jag tog poäng i sju tävlingar i rad samt satte nytt personbästa på Knutstorp. Jag ser fram emot 2015, säger prins Carl Philip.

Volvo Polestar Racing-förarna hade en stark finalhelg där Ekblom var snabbast i första kvalet och Björk snabbast i det andra. I sista tävlingen kämpade de båda hårt om ledningen där det avgjordes först på absolut sista varvet när Ekblom kämpade sig förbi Björk med bara två kurvor kvar.

Tack vare det starka resultatet säkrade Volvo Polestar Racing segern i teammästerskapet för andra året i rad och slår BMW Dealer Team WestCoast Racing med 98 poäng.
– Thed Björk sällar sig till en unik skara av förare som lyckats ta två STCC-titlar i följd, något både han som hela teamet kan vara mycket stolta över. SM-guld och brons samt titeln i teammästerskapet är ett nära nog perfekt resultat som vi tar med oss till STCC 2015 där vi siktar att vara tillbaka i minst lika stark form, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Personvagnar.

Resultat Race 1 – Topp 5

1 Fredrik Larsson BMW SR 15 varv
2 Andreas Wernersson Kia Optima +5.632
3 Linus Ohlsson Kia Optima +6.111
4 Thed Björk Volvo S60 +6.375
5 Daniel Haglöf Volvo S60 +6.825
6 Fredrik Ekblom Volvo S60 +7.194
DNF Carl Philip Bernadotte Volvo S60

Resultat Race 2 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 15 varv
2 Thed Björk Volvo S60 +0.856

3 Fredrik Larsson BMW SR +1.173
4 Richard Göransson Saab 9-3 +1.345
5 Philip Forsman BMW SR +6.518
...
13 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1:18.018

Resultat Q1 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.119
2 Thed Björk Volvo S60 +0.165
3 Mattias Lindberg Kia Optima +0.360
4 Philip Forsman BMW SR +0.438
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.521
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.613

Resultat Q2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 1:16.631
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.054
3 Richard Göransson Saab 9-3 +0.545
4 Philip Forsman BMW SR +0.622
5 Linus Ohlsson Kia Optima +1.686

Resultat Test 1 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.689
2 Thed Björk Volvo S60 +0.102
3 Mattias Andersson Dacia SE +0.340
4 Daniel Haglöf Saab 9-3 +0.410
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.412
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.889

Resultat Test 2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 1:16.680
2 Philip Forsman BMW SR +0.210
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.425
4 Richard Göransson Saab 9-3 +0.614
5 Mattias Lindberg Kia Optima +0.691
9 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.139

STCC Yokohama Grande Finale Mantorp Park

Bana: Mantorp Park
Längd: 3 125 m
Varvrekord (STCC): 1:17.034, Richard Göransson (2013)

TV-sändningar

Live på www.svtplay.se
Highlights i SVT2 18:00 lördag 20/9

Mästerskapsställning - Topp 10
(12/12 tävlingar)

1 Thed Björk Volvo S60 279 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 246 (-33)
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 228 (-51)
4 Richard Göransson Saab 9-3 163 (-116)
5 Philip Forsman BMW SR 158 (-121)
6 Mattias Andersson Dacia SE 147 (-132)
7 Linus Ohlsson Kia Optima 143 (-136)
8 Mattias Lindberg Kia Optima 123 (-156)
9 Andreas Wernersson Kia Optima 110 (-169)
10 Erik Jonsson BMW SR 79 (-200)
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 22 (-257)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

19

SEP

Thed Björk ett steg närmare STCC-titeln efter kvaldominans

Thed Björk tog ett viktigt steg närmare titeln efter att tillsammans med Fredrik Ekblom ha dominerat årets sista STCC-kval på Mantorp Park. – Allt har gått planenligt hittills och jag är mycket nöjd med mina kvalvarv. Men det är inte bara mitt jobb. Mina mekaniker har gett mig en perfekt bil och jag har en ingenjör som är på tå för att verkligen vinna detta, säger Björk.
Snabbast i första kvalpasset var Ekblom som kammade hem 25 poäng till mästerskapet och närmar sig BMW-föraren Fredrik Larsson om andraplatsen. 11 poäng skiljer de båda med 50 poäng kvar att köra om.
– Bilen har gått fantastiskt bra och jag är glad över att ha förbättrat mitt kvalsnitt ytterligare. Vi har haft otur och strul i år, men farten har funnits där hela tiden och jag är stolt över att ha kvalat bäst av alla i år. Jag har närmat mig Larsson, men jag ska bara göra mitt bästa möjliga i morgon och försöka segra, säger Ekblom.

Prins Carl Philip kommer att starta från 12:e plats i båda tävlingarna, en position han inte är nöjd med.
– Jag fick det inte riktigt att stämma. Vi ska gå igenom datan inför morgondagens två tävlingar och se om vi kan förbättra något, säger prins Carl Philip.

Morgondagen börjar med årets näst sista tävling med start 12:35, följt av årets sista tävling 15:25. Björk leder med 43 poäng över Larsson och behöver ta en sjätteplats i någon av de båda tävlingarna för att säkra titel oavsett vilken position Larsson tar sig i mål på.

Resultat Q1 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.119
2 Thed Björk Volvo S60 +0.165
3 Mattias Lindberg Kia Optima +0.360
4 Philip Forsman BMW SR +0.438
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.521
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.613

Resultat Q2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 1:16.631
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.054
3 Richard Göransson Saab 9-3 +0.545
4 Philip Forsman BMW SR +0.622
5 Linus Ohlsson Kia Optima +1.686

Resultat Test 1 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.689
2 Thed Björk Volvo S60 +0.102
3 Mattias Andersson Dacia SE +0.340
4 Daniel Haglöf Saab 9-3 +0.410
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.412
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.889

Resultat Test 2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 1:16.680
2 Philip Forsman BMW SR +0.210
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.425
4 Richard Göransson Saab 9-3 +0.614
5 Mattias Lindberg Kia Optima +0.691
9 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.139

STCC Yokohama Grande Finale Mantorp Park

Bana: Mantorp Park
Längd: 3 125 m
Varvrekord (STCC): 1:17.034, Richard Göransson (2013)

Tidsschema

Fredag 19/9
11:45 – Test 1 (30 min)
13:15 – Test 2 (30 min)
16:05 – Q1 (15 min)
16:25 – Q2 (20 min)

Lördag 20/9
12:35 – Race 1 (25 min)
15:25 – Race 2 (25 min)

TV-sändningar

Highlights i SVT2 18:00 lördag 20/9

Kalender STCC 2014

10/05 Knutstorp
07/06 Göteborg
12/07 Falkenberg
23/08 Knutstorp
06/09 Solvalla
20/09 Mantorp Park

Mästerskapsställning - Topp 10
(10/12 tävlingar)
 
1 Thed Björk Volvo S60 249 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 206 (-43)
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 195 (-54)
4 Richard Göransson Saab 9-3 145 (-104)
5 Philip Forsman BMW SR 144 (-105)
6 Mattias Andersson Dacia SE 141 (-108)
7 Mattias Lindberg Kia Optima 123 (-126)
8 Linus Ohlsson Kia Optima 120 (-129)
9 Andreas Wernersson Kia Optima 91 (-158)
10 Erik Jonsson BMW SR 79 (-170)
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 22 (-227)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

18

SEP

STCC-guldet hägrar för Thed Björk på Mantorp Park

Volvo Polestar Racing och Thed Björk har ett mycket start utgångsläge inför Grande Finale på Mantorp Park i helgen där kampen om den 19:e STCC-titeln sedan mästerskapets start 1996 ska avgöras. – Mitt utgångsläge är mycket starkt. Men jag tar inget för givet, finalerna genom åren har traditionellt sett varit extremt händelserika. Så jag kör precis som alltid för seger och för att ta hem titeln, säger Björk.
 Björk leder med 31 poäng framför huvudrivalen och BMW-föraren Fredrik Larsson med 75 poäng kvar att tävla om. Den regerande mästaren har chans bli den första föraren på nio år att ta en andra raka titel och samtidigt säkra sin tredje STCC-titel totalt.
– Jag kommer självklart att köra med insidan av huvudet i helgen och inte blanda mig in i något dumt. Men poängen ligger på min sida och så gör även farten hittills i årets tävlingar. Larsson ska inte tro att jag kommer ge honom något gratis och han måste snäppa upp sig om han ska hänga med, säger Björk.

Även teamkompis Fredrik Ekblom anländer till finalen med en matematisk chans att ta titeln, 61 poäng bakom ledning med 75 poäng kvar, något som den tredubbla STCC-mästaren inte tänker på.
– Jag kommer bara att fokusera på att göra så bra resultat som möjligt i finalen. Jag är besviken över att ha tappat så mycket poäng i slutet av säsongen på grund av strul trots att jag har haft farten för att segra i nästan samtliga tävlingar. Mitt mål är att avsluta säsongen med minst en seger, så får vi se var det tar mig, säger Ekblom.

Prins Carl Philip har vänt en strulig säsongsinledning till att ha tagit poäng i sju tävlingar på rad och säkrat personbästa resultat med en sjätteplats.
– Vi har definitivt gjort framsteg och det är jag glad över. Mantorp Park är dessutom en bana där jag tagit bra resultat tidigare, så jag hoppas på att avsluta säsongen starkt, säger prins Carl Philip.

STCC Grande Finale på Mantorp Park utanför Linköping börjar med test och kval på fredag, följt av årets två sista tävlingar på lördag där årets STCC-mästare kommer att koras.

STCC Yokohama Grande Finale Mantorp Park

Bana: Mantorp Park
Längd: 3 125 m
Varvrekord (STCC): 1:17.034, Richard Göransson (2013)

Tidsschema

Fredag 19/9
11:45 – Test 1 (30 min)
13:15 – Test 2 (30 min)
16:05 – Q1 (15 min)
16:25 – Q2 (20 min)

Lördag 20/9
12:35 – Race 1 (25 min)
15:25 – Race 2 (25 min)

TV-sändningar

Highlights i SVT2 18:00 lördag 20/9

Kalender STCC 2014

10/05 Knutstorp
07/06 Göteborg
12/07 Falkenberg
23/08 Knutstorp
06/09 Solvalla
20/09 Mantorp Park

Mästerskapsställning - Topp 10
(10/12 tävlingar)
 
1 Thed Björk Volvo S60 231 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 200 (-31)
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 170 (-61)
4 Mattias Andersson Dacia SE 140 (-91)
5 Richard Göransson Saab 9-3 135 (-96)
6 Philip Forsman BMW SR 132 (-99)
7 Linus Ohlsson Kia Optima 112 (-119)
8 Mattias Lindberg Kia Optima 108 (-123)
9 Andreas Wernersson Kia Optima 89 (-142)
10 Erik Jonsson BMW SR 79 (-152)
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 22 (-209)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |

Missa ingenting!

Prenumenera på den senaste informationen från Polestar. 
Vi lämnar inte ut några uppgifter till någon tredje part.
Läs mer om våra integritetspolicy via denna länk.


Land
Dela