Nyheter

 

17

APR

Volvo S60 Polestar blir polisbil i Australien

Fartsyndarna i Australien får se upp framöver efter att Volvo Polestar Racing-förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren lämnade över en Volvo S60 Polestar till polisen i Sydney. – När jag var med i utvecklingsarbetet av den här bilen inför produktionsstarten trodde jag aldrig att den skulle bli en polisbil. Men nu har de verkligen en potent bil till sitt förfogande, säger Dahlgren.
Dahlgren och McLaughlin lämnade över bilen, som gör 0-100 km/h på bara 4.9 sekunder, till poliskonstaplarna Jonathon Stone, Mick Capon och Matt West som arbetar för NSW Police Rose Bay Local Area Command.

– Jag trodde att poliserna kanske ville fråga mig om den obetalda broavgiften efter vår lansering av V8 Supercars-bilen i februari när jag körde över Sydney Harbour Bridge, säger McLaughlin med ett skratt.

S60 Polestar blir den australiska polisens andra Volvo någonsin efter att de införskaffade en S60 T5 förra året.

Samtidigt med överlämningen träffade McLaughlin och Dahlgren även de anställda vid Volvo-återförsäljaren Trivett Volvo i Sydney som är delaktiga i samarbetet med polisen i Sydney och informerade om den pågående säsongen i V8 Supercars där Volvo Polestar Racing tävlar.

06

APR

Snabb men tung helg för Volvo Polestar Racing på Winton

Tekniska problem och bestraffningar stoppade Volvo Polestar Racing-förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren under Winton 400-helgen med V8 Supercars. 16:e plats som bästa resultat för McLaughlin berättar inte hela historien då 20-åringen tog sin och Volvos första V8 Supercars-pole position och ledde två av de tre tävlingarna.
– Jag har blandade känslor efter helgen. Kvalet för sista tävlingen var fantastiskt, min första pole någonsin som jag aldrig kommer att glömma. Jag hade en bra start i tredje tävlingen och ledde ett tag, bilen var riktigt stark, säger McLaughlin.

McLaughlin visade stark form hela helgen, kvalade två för andra tävlingen och ledde från start. Ett batteriproblem tvingade McLaughlin i depå från ledningen och gjorde att han tappade tre varv på ledarna.

Söndagens tävling startade starkt där McLaughlin tog sin och Volvos första V8 Supercars-pole position någonsin och han ledde tävlingen från start igen. När 20-åringen gjorde sitt första depåstopp gav domarna honom ett straff för fortkörning i depån som gjorde att han tappade chansen att slåss om en pallplats med segrande Mark Winterbottom till 16:e plats. 
– Jag gick i depå och tydligen körde jag för fort. Jag körde inte för snabbt i inledningen av depån, tydligen var det senare när de mätte mig med radarpistol. Jag kan helt ärligt säga att jag inte körde för fort eller försökte att göra det. Det var bara väldigt synd för grabbarna i teamet, säger McLaughlin.

Teamkompis Robert Dahlgren hade en minst lika tuff tävlingshelg där han bröt första tävlingen innan den startade på grund av transmissionsproblem. Svensken slutade på 24:e plats i både andra och tredje tävlingen och fick även han en bestraffning för fortkörning i depån i sista tävlingen.
– Jag är inte nöjd med min fart i kvalet, men vi var rätt snabba i tävlingarna i helgen. Jag försökte se efter mina däck i tredje tävlingen då jag fick lära mig den hårda vägen i andra tävlingen hur snabbt däcken kan slitas. Jag bestraffades för fortkörning som gjorde att jag tappade mycket tid. Men jag tar med mig de positiva delarna från helgen och ser verkligen fram emot att tävla i Scotts hemland om tre veckor, säger Dahlgren.

Trots den problemfyllda helgen för Volvo Polestar Racing är McLaughlin fortfarande med i topp tio av förarmästerskapet och ser fram emot den kommande hemmatävlingen på Pukekohe Park Raceway i Nya Zealand.
– Vi är trots en tung helg på tionde plats i mästerskapet. Det ska bli riktigt kul att tävla framför hemmafansen i Pukekohe. Jag tror absolut att vår bil kommer vara snabb där, vi kommer definitivt att kunna utmana om segrar och pole igen, säger McLaughlin.

Volvo Polestar Racing och V8 Supercars fortsätter om tre veckor med ITM 500 Auckland den 24-27 april.
– Resultatmässigt är helgen en besvikelse. Men man får inte glömma att vi fortfarande är i början av vårt V8 Supercars-program. Scott har visat hela helgen att vi har en av de absolut snabbaste bilarna i fältet med en pole position, snabbaste varv i sista tävlingen och att han utmanade om segern i två av tävlingarna. Teamet gör ett bra jobb och nu handlar det bara om att jobba vidare målmedvetet, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Resultat Race 1 – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 34 varv
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +5.0197
3 Dale Wood Holden Commodore +10.9246
4 Jason Bright Holden Commodore +13.7479
5 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG +14.2459

DNF Scott McLaughlin Volvo S60
DNF Robert Dahlgren Volvo S60

Resultat Race 2 – Topp 5

1 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG 34 varv
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +1.4505
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +3.3947
4 David Reynolds Ford Falcon +4.1908
5 David Wall Ford Falcon +8.1626

24 Robert Dahlgren Volvo S60 +1:21.3276
25 Scott McLaughlin Volvo S60 +3 varv

Resultat Race 3 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 67 varv
2 James Courtney Holden Commodore +9.4911
3 Tim Slade Holden Commodore +10.7745
4 Jason Bright Holden Commodore +19.7578
5 David Reynolds Ford Falcon +20.4569

16 Scott McLaughlin Volvo S60 +40.7056
24 Robert Dahlgren Volvo S60 +1 varv

Kval för Race 1 – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 1:20.0444
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.0288
3 Dale Wood Holden Commodore +0.2086
4 Craig Lowndes Holden Commodore +0.3115
5 James Moffat Nissan Altima +0.3768

12 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7120
25 Robert Dahlgren Volvo S60 EXC

Kval för Race 2 – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 1:19.6538
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.1467
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.3244
4 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG +0.3710
5 David Reynolds Ford Falcon +0.4612

24 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.3589

Kval för Race 3 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:21.5092
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.0611
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.0779
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1269
5 Craig Lowndes Holden Commodore +0.1532

21 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.7253
 
Winton 400 – V8 Supercars 
 
Bana: Winton Motor Raceway
Längd: 3000 m
Varvrekord (V8SC): 1:22.5291, Jason Bright (2014)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(9/38 tävlingar)

1 Craig Lowndes Holden Commodore 701 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 673 (-28)
3 Fabian Coulthard Holden Commodore 658 (-43)
4 James Courtney Holden Commodore 609 (-92)
5 Jamie Whincup Holden Commodore 606 (-95)
6 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 549 (-152)
7 Tim Slade Holden Commodore 473 (-228)
8 David Reynolds Ford Falcon 453 (-248)
9 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG 440 (-261)
10 Scott McLaughlin Volvo S60 406 (-295)

25 Robert Dahlgren Volvo S60 174 (-527)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

05

APR

Volvo Polestar Racing konkurrenskraftiga på Winton men utan resultat

Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin var med i toppen i de två första V8 Supercars-tävlingarna i Winton 400 och tog ledningen i andra tävlingen. Tyvärr stoppade tekniska problem 20-åringen i båda tävlingarna.
McLaughlin kvalade in på andra plats till andra tävlingen och tog ledningen från Fabian Coulthard som startade från pole position. Dessvärre tvingades McLaughlin gå i depå efter ett par varv på grund av ett batteriproblem.

– Det har varit blandade känslor i dag. Kvalet var riktigt bra och teamet gjorde ännu en gång ett riktigt bra jobb med bilen. Men motorn gick tyvärr i första tävlingen och batteriet i den andra tävlingen. Jag tycker synd om teamet, men vi får bara kämpa vidare till tävlingen i morgon, vi har farten för toppen, säger McLaughlin.

Stallkompis Robert Dahlgren hade två lika tuffa tävlingar där han blev diskad i första kvalet och bröt första tävlingen.

– Kvalet gick inte som jag hoppades. Jag hade bra sektortider, men jag kunde inte få ihop ett helt varv. Sedan blev vi diskade då vi laddade ner data för tidigt från bilen efter kvalet i parc ferme. I första tävlingen gick något sönder i transmissionen och teamet jobbade riktigt hårt för att få ut bilen till andra tävlingen. Jag hade rätt bra pace, men tyvärr är det svårt att köra om och i slutet av tävlingen slets däcken hårt. I morgon är en ny dag, säger Dahlgren.

I morgon väntar ett nytt kval och sista tävlingen för helgen som varar i 67 varv och startar 05:30 svensk tid.

Resultat Race 1 – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 34 varv
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +5.0197
3 Dale Wood Holden Commodore +10.9246
4 Jason Bright Holden Commodore +13.7479
5 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG +14.2459

DNF Scott McLaughlin Volvo S60
DNF Robert Dahlgren Volvo S60

Resultat Race 2 – Topp 5

1 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG 34 varv
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +1.4505
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +3.3947
4 David Reynolds Ford Falcon +4.1908
5 David Wall Ford Falcon +8.1626

24 Robert Dahlgren Volvo S60 +1:21.3276
25 Scott McLaughlin Volvo S60 +3 laps

Kval för Race 1 – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 1:20.0444
2 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.0288
3 Dale Wood Holden Commodore +0.2086
4 Craig Lowndes Holden Commodore +0.3115
5 James Moffat Nissan Altima +0.3768

12 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7120
25 Robert Dahlgren Volvo S60 EXC

Kval för Race 2 – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 1:19.6538
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.1467
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.3244
4 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG +0.3710
5 David Reynolds Ford Falcon +0.4612

24 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.3589
 
Winton 400 – V8 Supercars 
 
Bana: Winton Motor Raceway
Längd: 3000 m
Varvrekord (V8SC): 1:22.9831s, Marcus Marshall (2009)
 
Tidsschema
(Tider i UTC +11H)

Fredag 4/4
11:55 Test 1 (20 min)
13:25 Test 2 (20 min)
14:35 Test 3 (20 min)

Lördag 5/4
11:00 Kval – Race 1
11:20 Kval – Race 2
14:00 Race 1 (34 varv)
16:25 Race 2 (34 varv)

Söndag 6/4
11:20 Kval – Race 3
15:30 Race 3 (67 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(6/38 tävlingar)

1 Craig Lowndes Holden Commodore 605 poäng
2 Fabian Coulthard Holden Commodore 586 (-19)
3 Jamie Whincup Holden Commodore 528 (-77)
4 Mark Winterbottom Ford Falcon 523 (-82)
5 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 480 (-125)
6 James Courtney Holden Commodore 471 (-134)
7 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG 380 (-225)
8 Will Davison Mercedes E63 AMG 354 (-251)
9 Scott McLaughlin Volvo S60 349 (-256)
10 Tim Slade Holden Commodore 344 (-261)

25 Robert Dahlgren Volvo S60 141 (-464)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

02

APR

Tufft V8 Supercars-schema fortsätter för Volvo Polestar Racing

Det blir ingen vila för Volvo Polestar Racing-förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren som kör V8 Supercars-tävlingen Winton 400 i helgen, mindre än en vecka efter tävlingarna i Tasmanien.
20-åriga McLaughlin hade en stark helg i Tasmanien där han klättrade från 15:e till sjunde plats i förarmästerskapet. I helgens tävlingar väntar McLaughlin däremot ett tuffare jobb.
– Winton är inte en av våra starka banor på grund av banans karaktär, vi har inte så mycket grepp fram som bak. Men killarna i teamet gör ett riktigt bra jobb och jag tror det kommer att gå rätt bra. Jag hoppas kunna fortsätta ta viktiga poäng, säger McLaughlin.

Stallkompis Dahlgren visade lovande form i kvalet för Tasmanien där han tog nytt personbästa med tionde plats på startuppställningen för en av tävlingarna. Svensken siktar på att ta sig in i topp tio även i tävlingarna i helgen.
– Det är riktigt bra med tävlingshelg direkt efter förra, speciellt för mig som ny i mästerskapet. Vi har en riktigt bra bil och planen är att ta mig in bland toppförarna i resultatlistan, säger Dahlgren.

Winton 400-helgen har samma upplägg som Tasmanien med tre kvalpass och tre tävlingar, två tävlingar med 34 varv och en sista på 67 varv.

Winton 400 – V8 Supercars

Bana: Winton Motor Raceway
Längd: 3000 m
Varvrekord (V8SC): 1:22.9831s, Marcus Marshall (2009)
 
Tidsschema
(Tider i UTC +11H)

Fredag 4/4
11:55 Test 1 (20 min)
13:25 Test 2 (20 min)
14:35 Test 3 (20 min)

Lördag 5/4
11:00 Kval – Race 1
11:20 Kval – Race 2
14:00 Race 1 (34 varv)
16:25 Race 2 (34 varv)

Söndag 6/4
11:20 Kval – Race 3
15:30 Race 3 (67 varv)

TV-tider

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Poängställning - Topp 10
(6/38 tävlingar)

1 Craig Lowndes Holden Commodore 532 poäng
2 Jamie Whincup Holden Commodore 462 (-70)
3 Fabian Coulthard Holden Commodore 447 (-85)
4 James Courtney Holden Commodore 429 (-103)
5 Mark Winterbottom Ford Falcon 406 (-126)
6 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 389 (-143)
7 Scott McLaughlin Volvo S60 334 (-198)
8 Tim Slade Holden Commodore 308 (-224)
9 Garth Tander Holden Commodore 282 (-250)
10 Russell Ingall Holden Commodore 274 (-258)

24 Robert Dahlgren Volvo S60 125 (-407)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

30

MAR

Scott McLaughlin skördar poäng i Tasmanien och klättrar i mästerskapet

Scott McLaughlin och Volvo Polestar Racing var igen i toppfighten i årets tredje V8 Supercars-helg i Tasmanien. 20-åringen säkrade två topp-fem placeringar och klättrade åtta platser i förarmästerskapet. – Vi har haft en bra helg och klättrat till sjunde plats i mästerskapet. Vi hade en del tekniska problem som vi måste fortsätta arbeta på, men bilen har varit fantastiskt och farten finns där för toppfighten, säger McLaughlin.
I helgens tredje och sista tävling kämpade McLaughlin ännu en gång hårt med regerande mästaren Jamie Whincup. Duon hade en spännande kamp om andraplatsen i början av tävlingen medan McLaughlin senare i tävlingen föll ned till sjätte plats och led av en skadad framvagn efter en kollision med James Courtney.
– Jag hade en riktigt kul kamp med Jamie (Whincup) och attackerade honom hårt, precis som i gårdagens tävling med Craig (Lowndes). Kollisionen med James (Courtney) skadade min framvagn. Det verkar som att James gick lite tight ur depån och jag gick in lite för hårt, det är sådant som händer, säger McLaughlin.

Tasmania 400-helgen innebar tre kval och tre tävlingar, två tävlingar på 42 varv och en längre final på 84 varv. McLaughlin kämpade om topplaceringar i samtliga tävlingar med tredje plats som bästa kvalresultat och fjärde plats som bästa tävlingsresultat.

Robert Dahlgren förbättrade ännu en gång sitt personbästa i kvalet med tionde plats för andra tävlingen. Resultaten i tävlingarna var blandade med 18:e plats i andra tävlingen som bästa resultat, trots att han blev snurrad på första varvet.
– Bilen har varit bra genom hela helgen, trots en del tekniska problem. Jag är nöjd med tiondeplatsen i kvalet men inte nöjd med raceresultaten. Jag ser fram emot Winton och hoppas på bra resultat i tävlingarna där, säger Dahlgren.

Det blir ingen vila för Volvo Polestar Racing-förarna då nästa V8 Supercars-tävling körs nästa helg med Winton 400.
– Totalt sett har helgen varit positiv för teamet och framförallt Scott. Nyckeln till att lyckas i det här mästerskapet är jämnhet och resultaten hittills har överträffat våra förväntningar, speciellt då detta är vår tredje tävlingshelg någonsin i V8 Supercars, säger Christian Dahl, ägare av Polestar. 

TyrePower Tasmania 400 – V8 Supercars

Bana: Symmons Plains
Längd: 2410 m
Varvrekord (V8SC): 0:51.4713, Rick Kelly (2009)

Resultat Race 1 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 42 varv
2 James Courtney Holden Commodore +0.8999
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +1.3537
4 Russell Ingall Holden Commodore +5.1238
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +5.3126

20 Robert Dahlgren Volvo S60 +20.0199

Resultat Race 2 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 42 varv
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4875
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +2.2339
4 Scott McLaughlin Volvo S60 +3.7159
5 Craig Lowndes Holden Commodore +3.9191

18 Robert Dahlgren Volvo S60 +12.7183

Resultat Race 3 – Topp 5

1 Craig Lowndes Holden Commodore 84 varv
2 Jamie Whincup Holden Commodore +5.3910
3 James Courtney Holden Commodore +10.0950
4 Will Davison Mercedes E63 AMG +13.0283
5 Fabian Coulthard Holden Commodore +13.1526

6 Scott McLaughlin Volvo S60 +17.4855
23 Robert Dahlgren Volvo S60 +1 lap

Kval för Race 1 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 0:51.4110
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0604
3 Russell Ingall Holden Commodore +0.1828
4 James Courtney Holden Commodore +0.2237
5 David Reynolds Ford Falcon +0.2441

7 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2705
21 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.5685

Kval för Race 2 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 0:51.1439
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3155
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.3557
4 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.3704
5 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG +0.3735

10 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.4477

Kval för Race 3 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 0:50.9676
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.1169
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2127
4 Will Davison Mercedes E63 AMG +0.2141
5 James Courtney Holden Commodore +0.3073

23 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.7204

Mästerskapsställning - Topp 10
(6/38 tävlingar)

1 Craig Lowndes Holden Commodore 532 poäng
2 Jamie Whincup Holden Commodore 462 (-70)
3 Fabian Coulthard Holden Commodore 447 (-85)
4 James Courtney Holden Commodore 429 (-103)
5 Mark Winterbottom Ford Falcon 406 (-126)
6 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 389 (-143)
7 Scott McLaughlin Volvo S60 334 (-198)
8 Tim Slade Holden Commodore 308 (-224)
9 Garth Tander Holden Commodore 282 (-250)
10 Russell Ingall Holden Commodore 274 (-258)

24 Robert Dahlgren Volvo S60 125 (-407)

Mediakontakt Polestar
 
Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

29

MAR

Film från Robert Dahlgren och Scott McLaughlins besök i Sverige

Robert Dahlgren och Scott McLaughlin besökte Sverige direkt efter V8 Supercars-tävlingen i Melbourne tillsammans med F1 där de säkrade Volvo Polestar Racings första seger hittills i mästerskapet.
De båda racingförarna besökte Volvos hemliga testanläggning i närheten av Jokkmokk, där såväl snöskoter som körning på is stod på schemat, och flög sedan vidare till Göteborg för ett besök i Volvofabriken, vindtunneln, Polestar och Göteborg City Arena. 

Följ med Volvo Polestar Racings båda V8 Supercars-förare under besöket i Sverige i vår senaste film: https://www.youtube.com/watch?v=nvmI9Wb8fvI

29

MAR

Scott McLaughlin klättrar i poängen efter två tävlingar i Tasmanien

Scott McLaughlin har klättrat sju platser i förarmästerskapet efter helgens två första V8 Supercars-tävlingar i Tasmanien. Volvo Polestar Racing-föraren säkrade en femteplats och fjärdeplats, med en spektakulär kamp på sista varvet med Craig Lowndes in andra tävlingen.
– Jag hade en häftig fight med Craig (Lowndes), den var hård men rättvis och kul. Vi har fortfarande lite tekniska problem, men det har varit en rätt bra dag ändå. Det finns mycket mer att ge och vi kommer ge allt till tredje tävlingen, säger McLaughlin.

20-åringen startade trea i andra tävlingen med tappade en plats i starten till Fabian Coulthard. 40 varv senare kom McLaughlin under hård press från Red Bull Racing-föraren Craig Lowndes. De båda var jämsides på sista varvet och touchade varandra i över 180 km/h, men McLaughlin lyckades hålla fjärdeplatsen och säkra viktiga poäng i mästerskapet.

Robert Dahlgren säkrade ett nytt personbästa i kvalet för andra tävlingen med tionde plats på startuppställningen. Svensken slutade på 20:e plats i första tävlingen, på 18:e plats i andra tävlingen efter att ha blivit snurrad på första varvet och tvingats kämpa sig upp genom fältet igen.

– Jag lärde mig väldigt mycket i första tävlingen, min första någonsin på den här banan. Jag hoppades på en topp tio-placering i andra tävlingen, men tyvärr blev jag knuffad in i James (Courtney) och snurrade. Jag var i stort sett sist efter det och klättrade några platser i tävlingen, det var rätt intensivt. Min fokus är nu på morgondagen där jag hoppas ta en topp tio-placering, säger Dahlgren.

V8 Supercars-helgen i Tasmanien fortsätter i morgon med kval och en sista tävling på 86 varv med start 15:55 lokal tid (05:55 svensk tid).

Race 1 Resultat – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 42 varv
2 James Courtney Holden Commodore +0.8999
3 Mark Winterbottom Ford Falcon +1.3537
4 Russell Ingall Holden Commodore +5.1238
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +5.3126

20 Robert Dahlgren Volvo S60 +20.0199

Race 2 Resultat – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 42 varv
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.4875
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +2.2339
4 Scott McLaughlin Volvo S60 +3.7159
5 Craig Lowndes Holden Commodore +3.9191

18 Robert Dahlgren Volvo S60 +12.7183

Kval för Race 1 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 0:51.4110
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0604
3 Russell Ingall Holden Commodore +0.1828
4 James Courtney Holden Commodore +0.2237
5 David Reynolds Ford Falcon +0.2441

7 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2705
21 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.5685

Kval för Race 2 – Topp 5

1 Jamie Whincup Holden Commodore 0:51.1439
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3155
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.3557
4 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.3704
5 Lee Holdsworth Mercedes E63 AMG +0.3735

10 Robert Dahlgren Volvo S60 +0.4477

TyrePower Tasmania 400 – V8 Supercars

Bana: Symmons Plains
Längd: 2410 m
Varvrekord (V8SC): 0:51.4713, Rick Kelly (2009)
 
Tidsschema
(Tider i UTC +11H)

Fredag 28/3
10:10 Practice 1 (20 min)
12:10 Practice 2 (20 min)
14:05 Practice 3 (20 min)

Lördag 29/3
11:30 Qualifying – Race 1
11:50 Qualifying – Race 2
14:35 Race 1 (42 varv)
16:35 Race 2 (42 varv)

Söndag 30/3
11:20 Qualifying – Race 3
15:55 Race 3 (84 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(5/38 tävlingar)

1 Craig Lowndes Holden Commodore 382 poäng
2 Fabian Coulthard Holden Commodore 336 (-46)
3 Jamie Whincup Holden Commodore 324 (-58)
4 Mark Winterbottom Ford Falcon 322 (-60)
5 James Courtney Holden Commodore 297 (-85)
6 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 291 (-91)
7 Garth Tander Holden Commodore 249 (-133)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 232 (-150)
9 Tim Slade Holden Commodore 224 (-158)
10 Rick Kelly Nissan Altima 214 (-168)

24 Robert Dahlgren Volvo S60 86 (-296)

Polestar Mediakontakt
 
Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

26

MAR

Volvo Polestar Racing till Tasmanien för fortsatt mästerskapskamp

Volvo Polestar Racing är på väg till Tasmanien och banan Symmons Plains för årets tredje V8 Supercars-helg. Scott McLaughlin, som tog Volvos första V8 Supercars seger någonsin under F1-helgen i Melbourne för två veckor sedan, siktar på att hålla sig kvar i segerstriden.
– Jag ser fram emot helgens tävling och siktar på att ta med mig känslan från segern i förra tävlingen. Banan kommer att passa Volvon bra med långa raksträckor och bromszoner, säger McLaughlin.

Helgen innebär ännu en helt ny bana för Robert Dahlgren som tog sin bästa kvalposition hittills under förra tävlingshelgen, bara fem tiondelar från pole position.

– Jag längtar till Tasmanien. Det ser ut att vara en riktigt krävande bana och när jag tittar på fjolårets sändningar så kommer det att bli riktigt tight. Jag tror absolut att vi har en bra bil och totalpaket för helgen och jag hoppas att kunna fortsätta klättra i resultatlistorna, säger Dahlgren.

Tävlingshelgen börjar med träning på fredag, följt av kval och två tävlingar på 42 varv på lördag. Helgen avslutas på söndag med ett kval och en 86-varvstävling som startar 05:55 svensk tid.

TyrePower Tasmania 400 – V8 Supercars

Bana: Symmons Plains
Längd: 2410 m
Varvrekord (V8SC): 0:51.4713, Rick Kelly (2009)
 
Tidsschema
(Tider i UTC +11H)

Fredag 28/3
10:10 Test 1 (20 min)
12:10 Test 2 (20 min)
14:05 Test 3 (20 min)

Lördag 29/3
11:30 Kval – Race 1
11:50 Kval – Race 2
14:35 Race 1 (42 varv)
16:35 Race 2 (42 varv)

Söndag 30/3
11:20 Kval – Race 3
15:55 Race 3 (84 varv)

TV-tider

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Poängställning - Topp 10
(3/38 tävlingar)

1 Craig Lowndes Holden Commodore 282 poäng
2 Fabian Coulthard Holden Commodore 230 p (-52)
3 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 221 p (-61)
4 Rick Kelly Nissan Altima 198 p (-84)
5 James Courtney Holden Commodore 192 p (-90)
6 Mark Winterbottom Ford Falcon 189 p (-93)
7 Jamie Whincup Holden Commodore 174 p (-108)
8 Tim Slade Holden Commodore 163 p (-119)
9 Garth Tander Holden Commodore 150 p (-132)
10 James Moffat Nissan Altima 140 p (-142)

15 Scott McLaughlin Volvo S60 117 p (-165)
24 Robert Dahlgren Volvo S60 39 p (-243)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

24

MAR

Scott McLaughlin och Robert Dahlgren besöker Sverige

Efter Volvo Polestar Racings historiska första V8 Supercars-seger i Melbourne flög förarna Scott McLaughlin och Robert Dahlgren direkt till en av Volvos vintertest-anläggningar för att köra Polestar-bilar.
Den hemliga testanläggningen ligger i närheten av Jokkmokk norr om polcirkeln där bilarna bland annat testas med höghastighetstester på frusna sjöar.

– Jag känner till den här anläggningen mycket väl efter många år av vintertester med Volvo och Polestars bilar här. Det var riktigt kul att få ta med Scott upp hit, kontrasten är rätt stor med minus 20 grader jämfört med hettan i Australien, säger Dahlgren.

Resan till norra Sverige innebar en hel del debuter för 20-åriga Nya Zeeländaren McLaughlin.

– Jag har aldrig sett snö innan och aldrig känt denna kyla förut! Att bli del av ett vintertestprogram för Volvo och Polestar är fantastiskt. Jag har heller aldrig kört med dubbdäck förut, så det var minst sagt intressant att sladda i 180 km/h på is, säger McLaughlin.

Del av programmet under besöket var slutskedet av testarbetet för nya Volvo S60 och V60 Polestar, samtidigt som Dahlgren och McLaughlin också fick en provsmak av Polestars prototyper som är under utveckling.

– Vintertest är en viktig i utvecklingen av alla bilar och Robert har varit en stor del i dessa tester under många år. Han har dessutom bidragit till testarbetet av andra Volvo-modeller som V40:n, säger Henrik Fries, utvecklingsansvarig för Volvo S60 och V60 Polestar.

Under besöket i Jokkmokk fick Dahlgren även visa McLaughlin norrländska traditioner som bastubad, äta renkött och köra snöskoter.

– Att köra snöskoter var fantastiskt. Hela veckan har varit fantastisk, jag är riktigt laddad efter att ha fått uppleva detta, säger McLaughlin.

Efter Jokkmokk flög de båda förarna till Volvo och Polestars högkvarter i Göteborg för att träffa personerna bakom Polestar och Volvo, som Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Personvagnar.

– Scotts resultat hittills i V8 Supercars har varit imponerande och det är spännande att se Roberts framsteg. Vi ser fram emot resten av säsongen, säger Crabb.

Ett besök på fabriksgolvet i Volvo-fabriken i Torslanda följdes av ett besök hos Polestar där förarna fick träffa mekaniker och motorbyggarna av den V8 som driver de båda S60-bilarna i V8 Supercars.

– Att få se var komponenterna byggs, att få träffa och tacka personerna bakom våra tävlingsbilar var pricken över i:et för hela resan, säger McLaughlin.

En film från Robert och Scotts äventyr i Sverige kommer att sändas i V8Xtra på lördag den 29 mars 13.30 AEDT som en del av Channel 7:s sändningar av den kommande V8 Supercars-tävlingen i Tasmania 400.

Se en teaser av filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=kPZbiFkr--4
Se bilder från Sverige-besöket här: http://bit.ly/1hdY8cg

21

MAR

Volvo Polestar Racing avslöjar STCC 2014-satsning

Volvo Polestar Racing kommer till start med tre Volvo S60 i STCC 2014. Regerande mästaren Thed Björk fortsätter kampen om SM-guldet tillsammans med trefaldiga mästaren Fredrik Ekblom och prins Carl Philip Bernadotte som gör sin andra STCC-säsong. – Målet för 2014 är att försvara SM-guldet och vi har utan tvekan en mycket stark uppställning för årets utmaning. Både Fredrik och Thed har vunnit titeln en gång var för Volvo Polestar Racing, matchen mellan dem och de andra förarna i mästerskapet kommer definitivt att bli sevärd i år, säger Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo Personvagnar.
Björk säkrade STCC-titeln 2013 med Volvo Polestar Racing efter en rekordsäsong där han tog åtta av 12 möjliga segrar. Siktet för 2014 är oförändrat.
– Jag värderar STCC-titeln förra året som en de absolut bästa i min karriär. Men med det sagt så har min hunger för nya segrar inte svalnat, tvärt om. Min målsättning är densamma som förra året, att ta titeln! Däremot vet jag att min teamkompis Fredrik är ute efter revansch efter fjolårets tuffa säsong och han kommer att bli en svår konkurrent i år, säger Björk.
 
Ekblom slutade på femte plats förra året efter en strulig inledning av säsongen. Till 2014 jagar Örebro-sonen revansch och sin fjärde STCC-titel.
– Jag hade lite för många stolpar ut förra året. Därför är revanschlusten starkare än någonsin och jag har siktet satt på titeln, något annat finns inte. Thed hade en fantastisk säsong förra året, men det är många som vill ändra på det i år bland förarna i STCC, inklusive undertecknad, säger Ekblom med ett leende.
 
Fjolårsförarna Robert Dahlgren och Linus Ohlsson har lämnat STCC-teamet för andra uppdrag. Dahlgren tävlar för Volvo Polestar Racing i V8 Supercars i Australien medan Ohlsson inom kort kommer att presentera sin satsning.
– Både Robert och Linus gjorde riktigt bra säsonger i STCC förra året och vi önskar dem ett stort lycka till i deras nya satsningar. Till i år har vi flyttat Robert till V8 Supercars i Australien, med det har vi omfördelat våra resurser för att ha en optimal möjlighet att göra ett bra jobb i båda mästerskapen, säger Fredrik Wahlén, teamchef för Volvo Polestar Racing.
 
Prins Carl Philip inleder sin sjunde racingsäsong totalt och andra STCC-säsong i år. I fjol slutade han på 13:e plats i förarmästerskapet med sjunde plats som bästa individuella resultat.
– Min första STCC-säsong var en oerhörd utmaning som jag verkligen gillade att ta mig an. I år är planen att ta ett steg till framåt och ta fler stabila topp tio-placeringar. Jag ser fram emot säsongsstarten, säger prins Carl Philip.
 
Nedräkningen till STCC-premiären på Knutstorp den 10 maj har börjat, närmast väntar de första officiella testdagarna på samma bana den 23-25 april.
 
Kalender STCC 2014
 
09-10/05 Knutstorp
06-07/06 Göteborg
11-12/07 Falkenberg
09-10/08 TBA
22-23/08 Knutstorp
05-06/09 Solvalla
19-20/09 Mantorp Park
 
Förare – Volvo Polestar Racing 2014
 
Thed Björk
Bor: Karlskoga
Född: 14 december 1980
Tävlingsbil: Volvo S60 Polestar STCC
Historia:
2013 - STCC – Mästare
2012 - TTA 3:a
2011 - Camaro Cup – Mästare
2009 - STCC 2:a
2008 - STCC 3:a
2006 - STCC – Mästare
2005 - STCC 2:a
2003 - GTR Sweden – Mästare
2001 - FIA Sportscar SR2 – Mästare
1999 - F3 Sverige & Nordic – Mästare
 
Fredrik Ekblom
Bor: Kumla
Född: 6 oktober 1970
Tävlingsbil: Volvo S60 Polestar STCC
Historia:
2012 - TTA – Mästare
2011 - STCC 2:a
2010 - STCC 3:a
2008 - STCC 2:a
2008 - Nürburgring 24-timmars Seger S1-klass
2007 - STCC – Mästare
2004 - STCC 3:a
2003 - STCC 2:a
2003 - STCC – Mästare
1998 - STCC – Mästare
1991 - F3000 UK 2:a
1990 - F3 Sverige 2:a
 
Prins Carl Philip Bernadotte
Bor: Stockholm
Född: 13 maj 1979
Tävlingsbil: Volvo S60 Polestar STCC
Historia:
2013 - STCC - 13:e
2012 - Swedish GT GTB 4:a
2011 - Porsche Carrera Cup - 11:a
2010 - Porsche GT3 Endurance – Mästare
2009 - Porsche Carrera Cup - 15:e
2008 - Porsche Carrera Cup - 27:a
 
Mediakontakt
 
Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |

Missa ingenting!

Prenumenera på den senaste informationen från Polestar. 
Vi lämnar inte ut några uppgifter till någon tredje part.
Läs mer om våra integritetspolicy via denna länk.


Land
Dela