Nyheter

 

25

OCT

Scott McLaughlin: ”Vi hade en bättre bil än sjunde plats”

Volvo Polestar Racing-duon Scott McLaughlin och Alexandre Prémat tog sjunde plats i helgens första V8 Supercars-tävling på Gold Coast 600. – Vi hade en bättre bil än sjunde plats, men jag tror bara att vi valde fel strategi vad gäller att jag startade tävlingen, säger McLaughlin.
McLaughlin kvalade tvåa på startuppställningen efter att ha haft provisorisk pole position i första kvalpasset. McLaughlin och Prémat tog ledningen tidigt i tävlingen, men tappade sedan till en slutgiltig sjunde plats efter olika händelser i tävlingen.
– Vår strategi var inte den bästa i dag, vi fastnade under den andra eller tredje safety car-sessionen och tappade rätt mycket tid. Men så är det och sjunde plats är inte allt för illa. Vi ska göra vårt bästa för att ta en pallplats i morgon, säger Prémat.

Robert Dahlgren startade tävlingen i Volvo Polestar Racings andra bil från 18:e plats på startuppställningen. Svensken gjorde en stark första stint och klättrade.
– Jag var rätt aggressiv för att plocka några platser i början av tävlingen och gjorde rätt bra framsteg. Jag lämnade över bilen vid varv 40 till Greg som också gjorde ett bra jobb. Utan incidenten hade vi kunnat ta en topp tio-placering. Men det ser ändå positivt ut för morgondagen, vi har bra fart i tävlingen, säger Dahlgren.

Incidenten Dahlgren refererar till kom mot slutet av tävlingen när co-drivern Greg Ritter körde mot muren i utgången av kurva två, något som resulterade i en svartflagg och ett extra depåstopp för att reparera en trasig sidoruta.
– Robert gjorde ett bra jobb i första delen av tävlingen. Jag tog lite för mycket av kantmarkeringen i kurva två och slog i däcksbarriären rätt bra. Det gjorde att sidorutan lossnade och vi var tyvärr tvungna att göra ett extra depåstopp. Farten i bilen var helt ok och vi har ett par saker att jobba på till i morgon, säger Ritter.

I morgon körs ett sista kval, följt av den sista tävlingen på, precis som i dag, 300 kilometer eller 102 varv.
– Bilen verkade rätt stark genom hela tävlingen och speciellt vad gäller däckslitage. Vi kommer pusha för ett bra resultat i morgon, säger McLaughlin.

Race 31 – Topp 5

1 Van Gisbergen/Webb Holden Commodore 102 varv
2 Whincup/Dumbrell Holden Commodore +2.2552
3 Slade/D’Alberto Holden Commodore +23.1691
4 Winterbottom/Owen Ford Falcon +23.1474
5 Caruso/Fiore Nissan Altima +23.2987
7 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +38.6510
13 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +1 lap

Top 10 Shootout till Race 31 – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1:11.3995
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.0753
3 Tim Slade Holden Commodore +0.1984
4 Garth Tander Holden Commodore +0.2081
5 Jamie Whincup Holden Commodore +0.3321

Kval till Race 31 – Topp 5

1 Scott McLaughlin Volvo S60 1:10.8672
2 Craig Lowndes Holden Commodore +0.0393
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.0843
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore +0.1348
5 Tim Slade Holden Commodore +0.1637
18 Greg Ritter Volvo S60 +0.7680

Gold Coast 600 – V8 Supercars

Bana: Surfers Paradise Street Circuit
Längd: 2980 m
Varvrekord (V8SC): 1:10.0851, Will Davison, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 24/10
09:35 Test 1 (30 min)
11:55 Test 2 (30 min – co-drivers)
13:40 Test 3 (30 min – co-drivers)
15:30 Test 4 (30 min)

Lördag 25/10
11:35 Kval (20 min)
12:40 Top 10 Shootout (30 min)
14:40 Race 31 (102 varv)

Söndag 26/10
11:25 Kval (20 min)
13:55 Race 32 (102 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(31/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2685 points
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2370 (-315)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2259 (-426)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2246 (-439)
5 Fabian Coulthard Holden Commodore 2096 (-589)
6 James Courtney Holden Commodore 2096 (-589)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 2096 (-589)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1885 (-804)
9 Garth Tander Holden Commodore 1740 (-945)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1584 (-1101)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 729 (-1956)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

22

OCT

Scott McLaughlin jagar revansch på Gold Coast

Scott McLaughlin åker till Gold Coast 600-tävlingen i V8 Supercars den här helgen med sikte på revansch efter Bathurst 1000 för två veckor sedan där han förlorade en stark position efter ett besök i muren. – Gold Coast är en av mina favorittävlingar, den är riktigt krävande och tuff för bilarna. Efter att vi hade riktigt bra fart på Bathurst ser jag fram emot att jaga revansch och att betala tillbaka till teamet efter misstaget jag gjorde på Bathurst, säger McLaughlin.
Årets Gold Coast-tävling är den 20:e i ordningen med V8 Supercars, som körs på en utmanande stadsbana i Surfers Paradise, Australien.
– Jag har tittat på ombordfilmer från banan och den ser ut att vara helt otrolig. Det kommer bli häftigt att lära sig banan och mitt mål är att ta en topp tio-placering från helgen, säger Robert Dahlgren.

Co-driver Alexandre Prémat gjorde en stark insats på Bathurst 1000 för två veckor sedan och hoppas att fortsätta farten tillsammans med McLaughlin i helgen.
– Jag är hoppfull om ett starkt resultat i helgen, speciellt efter farten vi visade på Bathurst, säger Prémat.

Dahlgrens co-driver Greg Ritter är precis som stallkollegorna McLaughlin och Prémat hoppfull om att bygga vidare på den starka framfarten i helgen.
– Vi gjorde stora framsteg med bilen på Bathurst och jag hoppas vi kan dra nytta av det i helgen, säger Ritter.

Gold Coast 600-helgen startar på fredag med träning och fortsätter med kval och den första tävlingen på lördag. Tävlingshelgen avslutas på söndag med ett sista kval och tävling på 300 kilometer.

Gold Coast 600 – V8 Supercars

Bana: Surfers Paradise Street Circuit
Längd: 2980 m
Varvrekord (V8SC): 1:10.0851, Will Davison, 2011

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Fredag 24/10
09:35 Test 1 (30 min)
11:55 Test 2 (30 min – co-drivers)
13:40 Test 3 (30 min – co-drivers)
15:30 Test 4 (30 min)

Lördag 25/10
11:35 Kval (20 min)
12:40 Top 10 Shootout (30 min)
14:40 Race 31 (102 varv)

Söndag 26/10
11:25 Kval (20 min)
13:55 Race 32 (102 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(30/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2547 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2250 (-297)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2208 (-339)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2096 (-451)
5 James Courtney Holden Commodore 2096 (-451)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2024 (-523)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1994 (-553)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1785 (-762)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-885)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1542 (-1005)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1884)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

18

OCT

Välkommen till Polestars nya webbshop

Polestars nya webbshop är här med officiell Polestar-merchandise tillgänglig för beställning och leverans över hela världen.
Affären erbjuder ett brett utbud av merchandise, som inkluderar den senaste What Matters-kollektionen, med jackor, väskor, kepsar, mobilskal och mycket mer.

Vi kommer uppdatera utbudet kontinuerligt med fler produkter framöver. Bege dig till shop.polestar.com för att placera din order i dag!

12

OCT

Ledning och krascher för Volvo Polestar Racing på Bathurst

En stark start av Bathurst 1000 där Scott McLaughlin ledde i nära hälften av tävlingen byttes mot dramatik vid halvtid där båda bilarna kraschade. – Jag är väldigt besviken över resultatet, vi hade en riktigt bra bil som vi kunde vunnit med, säger McLaughlin.
21-åringen gjorde en imponerande start där han tog sig förbi Shane Van Gisbergen och Mark Winterbottom från tredje startruta till ledning innan första kurvan. McLaughlin och co-drivern Alexandre Prémat ledde nära nog halva tävlingen efter de första depåstoppen.

Även Robert Dahlgren och Greg Ritter gjorde en stark första halva av tävlingen där de var uppe på femte plats som bäst.

Men framgången byttes mot krascher vid halvtid i samma kurva för båda bilarna med bara fyra varvs skillnad. Dahlgren gjorde ett misstag och slog i muren i The Cutting-kurvan, något som betydde en bruten tävling.
– Allt gick vår väg i början och Greg gjorde ett riktigt bra jobb. Vi klättrade från 20:e plats på startuppställningen och var definitivt på väg mot ett topp tio-resultat. Dessvärre gjorde jag ett misstag som var riktigt kostsamt och jag tycker synd om teamet, säger Dahlgren.
– Vi fick till bilen bättre under tävlingen och rullade på mot ett bra resultat. Sedan gjorde Robert tyvärr ett misstag, som är väldigt enkelt att göra på den här banan. Men jag är stärkt av vår fart under tävlingen och ser fram emot nästa tävling, säger Ritter.

McLaughlin fick Van Gisbergen på insidan i The Cutting-kurvan på varv 119, gick brett och slog i muren. Det var däremot ingen kontakt mellan de båda förarna.
– Jag visste inte att han gick på insidan av mig förrän i sista sekund och fick betala för det. Jag hamnade i det smutsiga spåret på utsidan och kunde inte ta mig ur det. Det var en schysst manöver, men jag kunde varken svänga in eller hänga kvar på utsidan, säger McLaughlin.

McLaughlin lyckades ta bilen tillbaka i depå för reparationer. Efter en imponerande insats av teamet kunde McLaughlin återta tävlingen men var 11 varv bakom ledarna och slutade på 17:e plats.
– Jag är självklart besviken, vi kunde slutat på pallen. Men jag klandrar inte Scott, han har gjort en riktigt stark insats och vi gör alla misstag. Det är en del av racing och jag är väldigt nöjd med min instats. Jag ser fram emot nästa års Bathurst 1000, säger Prémat.

Årets 1000 kilometer av Bathurst var fylld med fram och motgångar för Volvo Polestar Racing. Medan krascher avslutade tävlingen visade alla fyra förare stark form och McLaughlin/Prémat var med i kampen om segern.
– Det var ett frustrerande slut på en spännande tävling. Men vi tar de positiva sakerna med oss. Teamet gjorde en fantastisk insats med att reparera bilen mitt under tävlingen, Scott fortsätter att imponera och vi ledde nära hälften av vår första Bathurst 1000-tävling. Vi ser utan tvekan fram emot att ta oss an nästa års tävling, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.

Race 30 – Topp 5

1 Mostert/Morris Ford Falcon 161 varv
2 Moffat/Douglas Nissan Altima +4.0936
3 Percat/Gavin Holden Commodore +8.5254
4 Davison/Davison Mercedes E63 AMG +10.3839
5 Whincup/Dumbrell Holden Commodore +11.8703
17 McLaughlin/Prémat Volvo S60
DNF Dahlgren/Ritter

Top 10 Shootout – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2:06.3267
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3122
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4515
4 Jason Bright Holden Commodore +0.7164
5 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.7301

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(30/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2547 poäng
2 Mark Winterbottom Ford Falcon 2250 (-297)
3 Craig Lowndes Holden Commodore 2208 (-339)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2096 (-451)
5 James Courtney Holden Commodore 2096 (-451)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 2024 (-523)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1994 (-553)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1785 (-762)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-885)
10 Will Davison Mercedes E63 AMG 1542 (-1005)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1884)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

11

OCT

Scott McLaughlin säkrar topp tre i Bathurst 1000-kvalet

Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin säkrade tredje startruta inför legendariska Bathurst 1000-tävlingen efter dagens Top 10 Shootout-pass. – Vi har säkrat ett gediget utgångsläge inför ”The Great Race”. Självklart siktade jag på pole position, men jag var lite väl försiktig på mitt varv. Men detta är första gången i år som vi har en bil som är bättre i racepace jämfört med kvalpace så ser det bra ut för morgondagen, säger McLaughlin.
Beslut om vem som ska starta tävlingen i morgon mellan McLaughlin och co-drivern Alexandre Prémat är inte taget ännu, men fransmannen är hoppfull inför morgondagen.
– Scott har gjort ett riktigt bra jobb i kvalet och bilen är fantastisk. Vi har redan plockat två platser från femte plats i går till tredje i dag, nu behöver vi bara två platser till i morgon, säger Prémat med ett leende.

Teamkollegorna Robert Dahlgren och Greg Ritter kommer starta från 21:a plats i den andra Volvo S60 Polestar V8SC-bilen.
– Vi har fokuserat på att få en bil som är säker och snabb runt Mount Panorama. Både Greg och jag har kunnat sätta jämna varvtider, så jag tror vi kommer ha en bra tävling i morgon, säger Dahlgren.
– Jag har en bra känsla inför tävlingen och jag ser verkligen fram emot att starta min 16:e Bathurst 1000. Bilen ser bra ut och jag hoppas vi kan klättra i morgon, säger Ritter.

Bathurst 1000-tävlingen startar 10:30 lokal tid i morgon där Volvo Polestar Racing-förarna ställs inför årets tuffaste V8 Supercars-tävling på den legendariska Mount Panorama-banan.

Top 10 Shootout – Topp 5

1 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 2:06.3267
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.3122
3 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.4515
4 Jason Bright Holden Commodore +0.7164
5 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.7301

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Torsdag 9/10
11:05 Test 1 (50 min)
13:15 Test 2 (45 min)
15:10 Test 3 (50 min)

Fredag 10/10
09:30 Test 4 (45 min)
13:10 Test 5 (50 min)
15:00 Qualifying (40 min)

Lördag 11/10
10:20 Test 6 (50 min)
17:10 Top 10 Shootout (45 min)

Söndag 12/10
07:50 Warm Up (20 min)
10:30 Race 29 (161 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(29/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2325 points
2 Craig Lowndes Holden Commodore 2052 (-273)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2046 (-279)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1982 (-343)
5 James Courtney Holden Commodore 1964 (-361)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1856 (-469)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1694 (-631)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1677 (-648)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-663)
10 David Reynolds Ford Falcon 1402 (-923)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1662)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

10

OCT

Volvo Polestar Racing kvalar topp fem på Bathurst

Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin tog sin Volvo S60 Polestar till topp fem under Bathurst 1000-kvalet i Australien, något som innebär en plats i morgondagens Top 10 Shootout. – Bilen var riktigt bra i kvalet och jag ser fram emot shootout-passet. Vi har definitivt en bra chans både i morgon och i söndagens tävling, säger McLaughlin.
McLaughlin var femte snabbast i kvalet medan teamkollega Robert Dahlgren var 22:a snabbast efter att ha missat viktig träningstid under gårdagens test efter en mindre krasch i tredje passet.
– Det var viktigt för mig att göra många varv. Tyvärr fick jag inte speciellt många varv i går och det påverkade kvalet. Men jag har förbättrat mina tider hela dagen och trots att jag inte kom upp i den farten jag ville så är tävlingen lång och jag ser fram emot den. Jag tror vi kommer ha ett bra race-pace, säger Dahlgren.

Co-drivers Alexandre Prémat och Greg Ritter var konkurrenskraftiga i testpassen med Prémat tredje snabbaste i fjärde passet.
– Farten i bilen har varit fantastiskt bra. Jag ser fram emot att titta på Scott i morgondagens shootout och att starta tävlingen från en stark position, säger Prémat.
– Vi hade en helt ok dag. Det kommer att bli en lång dag på söndag och jag ser fram emot att göra ännu en Bathurst 1000-tävling tillsammans med Dahlgren, säger Ritter.

McLaughlin är en av de tio förarna i morgondagens Top 10 Shootout där de tio främsta positionerna på startuppställningen avgörs där förarna får ett flygande varv var att sätta en varvtid. Passet börjar 17:10 lokal tid i morgon.

Kval – Topp 5

1 Fabian Coulthard Holden Commodore 2:05.6080
2 Shane van Gisbergen Holden Commodore +0.0931
3 Dale Wood Holden Commodore +0.6311
4 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.6476
5 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.7278
22 Robert Dahlgren Volvo S60 +2.6523

Test 5 – Topp 5

1 Mark Winterbottom Ford Falcon 2:05.9011
2 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.2480
3 Jamie Whincup Holden Commodore +0.2733
4 David Reynolds Ford Falcon +0.3148
5 Chaz Mostert Ford Falcon +0.4832
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +2.4163

Test 4 – Topp 5

1 Steve Owen Ford Falcon 2:06.7774
2 Luke Youlden Holden Commodore +0.0178
3 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.1108
4 Taz Douglas Nissan Altima +0.4137
5 Dean Canto Ford Falcon +0.5313
15 Greg Ritter Volvo S60 +1.0614

Test 3 – Topp 5

1 Reynolds/Canto Ford Falcon 2:06.3714
2 Mark Winterbottom Ford Falcon +0.1099
3 Fabian Coulthard Holden Commodore +0.1749
4 McLaughlin/Prémat Volvo S60 +0.4385
5 Jason Bright Holden Commodore +0.4784
25 Dahlgren/Ritter Volvo S60 +4.0685

Test 2 – Topp 5

1 Greg Murphy Holden Commodore 2:08.5365
2 Steve Richards Holden Commodore +0.3055
3 Luke Youlden Holden Commodore +0.5838
4 Dean Canto Holden Commodore +0.6169
5 Tim Blanchard Ford Falcon +0.6681
8 Alexandre Prémat Volvo S60 +0.8004
19 Greg Ritter Volvo S60 +2.6366

Test 1 – Topp 5

1 Chaz Mostert Ford Falcon 2:08.0736
2 James Moffat Nissan Altima +0.2096
3 Garth Tander Holden Commodore +0.3375
4 James Courtney Holden Commodore +0.3936
5 David Reynolds Ford Falcon +0.3963
6 Scott McLaughlin Volvo S60 +0.8434
25 Robert Dahlgren Volvo S60 +3.3608

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Torsdag 9/10
11:05 Test 1 (50 min)
13:15 Test 2 (45 min)
15:10 Test 3 (50 min)

Fredag 10/10
09:30 Test 4 (45 min)
13:10 Test 5 (50 min)
15:00 Qualifying (40 min)

Lördag 11/10
10:20 Test 6 (50 min)
17:10 Top 10 Shootout (45 min)

Söndag 12/10
07:50 Warm Up (20 min)
10:30 Race 29 (161 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(29/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2325 points
2 Craig Lowndes Holden Commodore 2052 (-273)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2046 (-279)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1982 (-343)
5 James Courtney Holden Commodore 1964 (-361)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1856 (-469)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1694 (-631)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1677 (-648)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-663)
10 David Reynolds Ford Falcon 1402 (-923)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1662)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

07

OCT

Volvo Polestar Racing siktar mot pallen på Bathurst

Volvo är tillbaka på legendariska Bathurst 1000-tävlingen i helgen, 16 år efter den klassiska segern med Volvo S40 Super Touring 1998. I år siktar Volvo Polestar Racing att vara tillbaka på pallen.
– Jag är riktigt laddad att åka till Bathurst som fabriksförare för Volvo. Tävlingen är så häftig och jag tror verkligen att vi har en bra chans för ett starkt resultat här, säger Scott McLaughlin.

V8 Supercars-förarna kommer att kämpa över 1000 kilometer för segern i den legendariska tävlingen som är den andra av tre långlopp i årets mästerskap. Långloppstävlingarna började med Sandown 500 för en månad sedan där McLaughlin och co-driver Alexandre Prémat kämpade om en pallplats fram till att en incident i depån satte stopp för dem.

– Jag ser fram emot att återvända till Bathurst och med tanke på farten Volvo har haft så kommer vi köra för en pallplats i helgen. Jag har kört på de flesta stora racingbanor i världen, men Bathurst är helt otroligt bra, säger Prémat.

Robert Dahlgren kommer att köra sin första Bathurst 1000-tävling och är säker på att banan kommer att passa Volvo S60 Polestar-tävlingsbilen.

– Vi gjorde bra framsteg i Sandown och jag är optimistisk inför Bathurst. Banan kommer passa Volvon riktigt bra, den är snabb och har ett bra flöde. Jag ser verkligen fram emot helgen, detta är en sådan tävling du bara måste köra minst en gång i livet, säger Dahlgren.

Greg Ritter står för erfarenheten som co-driver till Dahlgren och gör sin 16:e Bathurst 1000-tävling i år.

– Jag ser fram emot Bathurst varje år och speciellt årets tävling med tanke på farten som teamet haft med bilen den här säsongen, säger Ritter.

Mount Panorama-banan, som ligger utanför staden Bathurst, mäter sex kilometer och har en mix av snabba och långsamma kurvor med en höjdskillnad på totalt 174 meter.

Bathurst 1000-helgen 2014startar med träning på torsdag, följt av kval på fredag och lördag. Tävlingen börjar 10:30 lokal tid på lördag och inkluderar depåstopp med däckbyte, tankning, service och obligatoriska förarbyten.

Supercheap Auto Bathurst 1000 – V8 Supercars

Bana: Mount Panorama Circuit
Längd: 6213 m
Varvrekord (V8SC): 2:08.4651, Jamie Whincup, 2007

Tidsschema
(Tider i UTC +10H)

Torsdag 9/10
11:05 Test 1 (50 min)
13:15 Test 2 (45 min)
15:10 Test 3 (50 min)

Fredag 10/10
09:30 Test 4 (45 min)
13:10 Test 5 (50 min)
15:00 Qualifying (40 min)

Lördag 11/10
10:20 Test 6 (50 min)
17:10 Top 10 Shootout (45 min)

Söndag 12/10
07:50 Warm Up (20 min)
10:30 Race 29 (161 varv)

TV-sändningar

Australien:
Europa:
Sverige:
Webbstream:

Mästerskapsställning - Topp 10
(29/38 tävlingar)

1 Jamie Whincup Holden Commodore 2325 points
2 Craig Lowndes Holden Commodore 2052 (-273)
3 Mark Winterbottom Ford Falcon 2046 (-279)
4 Shane Van Gisbergen Holden Commodore 1982 (-343)
5 James Courtney Holden Commodore 1964 (-361)
6 Fabian Coulthard Holden Commodore 1856 (-469)
7 Chaz Mostert Ford Falcon 1694 (-631)
8 Scott McLaughlin Volvo S60 1677 (-648)
9 Garth Tander Holden Commodore 1662 (-663)
10 David Reynolds Ford Falcon 1402 (-923)
...
25 Robert Dahlgren Volvo S60 663 (-1662)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234

05

OCT

Film: Thed Björks resa till STCC-titlen 2014

Thed Björk säkrade sin tredje STCC-titel på Mantorp Park för två veckor sedan. Följ med Volvo Polestar Racing-föraren under finalhelgen i vår senaste film.

Björk lyckades säkra sin andra raka STCC-titel, något som bara tre förare lyckats med honom innan sedan mästerskapets start för 18 år sedan. Men resan dit var inte helt rak.

 

Säsongen började tungt för Björk som var femte plats i mästerskapet efter premiären i Knutstorp. Efter det kämpade han sig sakta men säkert tillbaka mot ledningen och anlände till finalen med 31 poängs ledning över huvudrivalen och BMW-föraren Fredrik Larsson.

 

För att Björk skulle säkra titeln behövde han en fjärdeplats om Larsson vann tävlingen. Följ med Björk och hans ingenjör Per Blomberg under den avgörande finaldagen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=37IUGl9ol_Y 

03

OCT

Volvo S60 och V60 Polestar – What our race drivers drive to work

Polestar har tävlat med Volvo-bilar sedan starten av företaget 1996. Otaliga timmar av förberedelser, utveckling, erfarenheter och segrar på racingbanor världen över.
Nya Volvo S60 och V60 Polestar är vårt första steg till prestandabilsmarknaden där vi tar våra samlade kunskaper om att ta Volvo-bilar till gränsen vidare till kunder på utvalda marknader över världen.

Vår ambition med Volvo S60 och V60 Polestar var att skapa en prestandabil för alla säsonger. Oavsett väder. Oavsett vägtyp. Oavsett förhållanden.

Bilarna är baserade på våra ingenjörers och förares kunskaper och erfarenheter från racingbanorna, kombinerat med deras visioner om den optimala prestandabilen för hela året.

– Att skapa en prestandabil för alla säsonger är precis som att skapa inställningarna för den perfekta tävlingsbilen, säger Thed Björk, trefaldig och regerande STCC-mästare för Volvo Polestar Racing.

– För att skapa en mästerskapssegrande tävlingsbil är målet alltid att utveckla en bil som jag som förare kan lita på i alla situationer. Oavsett om det handlar om ett snabbt kvalvarv eller en trebils-fight om ledningen på sista varvet. Vi måste ha körbarhet i alla situationer. Precis som på vanlig väg. Vi vill ha en bil som vi kan leva med hela året, oavsett om det är solsken eller snö, en söndagstur eller en långfärd med familjen, och samtidigt kunna njuta av prestandan. Jag är mycket nöjd med vad vi har skapat med Volvo S60 och V60 Polestar.

Resultatet är Volvo S60 och V60 Polestar – What our race drivers drive to work: https://www.youtube.com/watch?v=WCo-ggsxbOQ

Mer information om bilarna på www.nextpolestar.com

20

SEP

Thed Björk och Volvo Polestar Racing STCC-mästare 2014

Thed Björk säkrade sin andra raka STCC-titel i säsongsfinalen på Mantorp Park samtidigt som Volvo Polestar Racing tog teamtiteln för andra året i rad. – Känslan är obeskrivbar! Jag har fått kämpa hårt tillsammans med teamet som har gjort ett perfekt arbete under hela året. Att få kröna säsongen med min tredje STCC-titel är helt underbart och något jag värderar oerhört högt i min racingkarriär, säger Björk.
Fredrik Ekblom tog hand om SM-bronset efter att ha säkrat sin 30:e STCC-seger i årets absolut sista tävling.
– En väldigt skön avslutning på året efter en riktigt rolig kamp med Thed i tävlingen. Jag är inte nöjd med bronsmedaljen, vi hade lite för mycket strul för att kunna utmana om titeln. Men jag har haft farten att segra hela året och det är det viktiga för mig, säger Ekblom. 

Prins Carl Philip hade en tung helg där han bröt första tävlingen och slutade på 13:e plats i andra, men sammanfattar ändå säsongen positivt.
– Jag är inte nöjd med helgen resultatmässigt. Men jag tar det positiva med mig från årets säsong där vi har tagit viktiga steg framåt. Jag tog poäng i sju tävlingar i rad samt satte nytt personbästa på Knutstorp. Jag ser fram emot 2015, säger prins Carl Philip.

Volvo Polestar Racing-förarna hade en stark finalhelg där Ekblom var snabbast i första kvalet och Björk snabbast i det andra. I sista tävlingen kämpade de båda hårt om ledningen där det avgjordes först på absolut sista varvet när Ekblom kämpade sig förbi Björk med bara två kurvor kvar.

Tack vare det starka resultatet säkrade Volvo Polestar Racing segern i teammästerskapet för andra året i rad och slår BMW Dealer Team WestCoast Racing med 98 poäng.
– Thed Björk sällar sig till en unik skara av förare som lyckats ta två STCC-titlar i följd, något både han som hela teamet kan vara mycket stolta över. SM-guld och brons samt titeln i teammästerskapet är ett nära nog perfekt resultat som vi tar med oss till STCC 2015 där vi siktar att vara tillbaka i minst lika stark form, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Personvagnar.

Resultat Race 1 – Topp 5

1 Fredrik Larsson BMW SR 15 varv
2 Andreas Wernersson Kia Optima +5.632
3 Linus Ohlsson Kia Optima +6.111
4 Thed Björk Volvo S60 +6.375
5 Daniel Haglöf Volvo S60 +6.825
6 Fredrik Ekblom Volvo S60 +7.194
DNF Carl Philip Bernadotte Volvo S60

Resultat Race 2 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 15 varv
2 Thed Björk Volvo S60 +0.856

3 Fredrik Larsson BMW SR +1.173
4 Richard Göransson Saab 9-3 +1.345
5 Philip Forsman BMW SR +6.518
...
13 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1:18.018

Resultat Q1 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.119
2 Thed Björk Volvo S60 +0.165
3 Mattias Lindberg Kia Optima +0.360
4 Philip Forsman BMW SR +0.438
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.521
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.613

Resultat Q2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 1:16.631
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.054
3 Richard Göransson Saab 9-3 +0.545
4 Philip Forsman BMW SR +0.622
5 Linus Ohlsson Kia Optima +1.686

Resultat Test 1 – Topp 5

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.689
2 Thed Björk Volvo S60 +0.102
3 Mattias Andersson Dacia SE +0.340
4 Daniel Haglöf Saab 9-3 +0.410
5 Richard Göransson Saab 9-3 +0.412
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.889

Resultat Test 2 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 1:16.680
2 Philip Forsman BMW SR +0.210
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.425
4 Richard Göransson Saab 9-3 +0.614
5 Mattias Lindberg Kia Optima +0.691
9 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 +1.139

STCC Yokohama Grande Finale Mantorp Park

Bana: Mantorp Park
Längd: 3 125 m
Varvrekord (STCC): 1:17.034, Richard Göransson (2013)

TV-sändningar

Live på www.svtplay.se
Highlights i SVT2 18:00 lördag 20/9

Mästerskapsställning - Topp 10
(12/12 tävlingar)

1 Thed Björk Volvo S60 279 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 246 (-33)
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 228 (-51)
4 Richard Göransson Saab 9-3 163 (-116)
5 Philip Forsman BMW SR 158 (-121)
6 Mattias Andersson Dacia SE 147 (-132)
7 Linus Ohlsson Kia Optima 143 (-136)
8 Mattias Lindberg Kia Optima 123 (-156)
9 Andreas Wernersson Kia Optima 110 (-169)
10 Erik Jonsson BMW SR 79 (-200)
12 Carl Philip Bernadotte Volvo S60 22 (-257)

Mediakontakt Polestar

Johan Meissner
Press Manager
Polestar AB
Phone: +46 [0]70 241 3234
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |

Missa ingenting!

Prenumenera på den senaste informationen från Polestar. 
Vi lämnar inte ut några uppgifter till någon tredje part.
Läs mer om våra integritetspolicy via denna länk.


Land
Dela